Jante-lagen har inga anhängare här

Uppdaterad 2013-12-16 | Publicerad 2013-05-26

Robert Collin kör Maserati Grancabrio

Maserati Gran Cabrio, nackhåren reser sig när jag startar motorn och håret på huvudet krullar sig när jag trampar gasen i botten.

Jag blundar och njuter, nej det gör jag inte. Jag njuter med vidöppna ögon och öronen på skaft. Känner vinddraget, lyssnar till motorljudet och andas in alla dofter i försommarvarma Italien.

Maserati var riktigt illa ute på 1990-talet. Kvaliteten var usel, pengar för att utveckla nya modeller saknades och köparna reagerade med köpstopp. Fiat köpte konkursboet 1993 och 1999 lät man Ferrari försöka få ordning på märket.

2001 kom splitter nya cabben Spyder. Vacker, härlig och med riktig motor. Ritad av Pininfarina och med tydligt släktskap med de dyrare modellerna från Ferrari. En bil alla tittade på. Jag körde ett par hundra mil i Sverige och skrev en kärlekshistoria.  Ja, jag var så förtjust i Maseratis klassresa att jag inte nämnde att bagagerummet fylldes med vatten efter ett regnväder (jo, jag skäms).

Styrningen exakt

Men nu är Maserati vattentätt. Kvalitet har blivit bättre för varje år. Spyder ersattes 2010 av Gran Cabrio och nu kommer Gran Cabrio MC där alla skruvar och muttrar dragits åt ett halvt varv till.

Motorn som tillverkas hos Ferrari har fått tio hk till, bilens vikt är minskad, bland annat med ny motorhuv i kolfiber, interiören är helt ny, känns mer solid, lyxigare och precis som på flyget har stolarna gjorts tunnare, så att det blir lite mer benutrymme bak.

Jag kör i väg från fabriken i Modena, stan ligger fyra mil från Bologna och en dryg mil från Maranello där Ferrari tillverkas. Passerar porten till Ferrari-fabriken och fortsätter upp i bergen. På vägar som gud skapade just för att testköra och njuta av snabba bilar. I sol och 25 grader så att vinden inte kyler.

Bilen är stor, men det märks inte på de smala bergsvägarna. Styrningen är exakt, bilen går platt i kurvorna utan att kränga nämnvärt och det finns alltid tillräckligt med plats mellan asfaltkanten och mötande bilar. Det går att växla med de stora paddlarna på var sida om ratten men helst låter jag bilen växla själv.

"Växlingarna går ännu snabbare"

Och när jag trycker in sportknappen ändras avgasljudet med grova avgasknallar vid varje växling, och växlingarna går ännu snabbare. Nu blir glidaren en racerbil.

Nej, polisen är inte ute i dag, det lovade dom på fabriken när jag hämtade bilen. Det lovar dom alltid här och det stämmer nästan alltid. Och även om, här jagar poliser inte fortkörare i vackra bilar.

Polisen älskar Ferrari och Maserati lika mycket som alla andra italienare. Jante-lagen har inga anhängare här. Låt håret fladdra!

Följ ämnen i artikeln