EU-missen: "Bilarna drar 25 procent mer"

Uppdaterad 2013-05-30 | Publicerad 2013-05-29

En ny undersökning av den oberoende brittiska miljöorganisationen ICCT visar att bilar i genomsnitt drar upp emot 30 procent mer än vad som står på pappret.

– Det är ingen som har fuskat, vi följer EU-standard, säger BMW:s informationschef till Aftonbladet Bil.

I takt med allt hårdare EU-krav har även den genomsnittliga bränsleförbrukningen sjunkit – åtminstone på pappret. Men enligt en rapport av International Council on Clean Transportation, ICCT, är många av siffrorna att betrakta som rena glädjesiffror. Undersökningen visar att den genomsnittliga förbrukningen är som regel 25 procent över vad tillverkarna utlovar.

BMW och Audi värst

Bland de tillverkare som visar störst diff från testlaboriatoriet till vardaglig körning utmärker sig BMW i rapporten, som bygger på data från drygt 69 000 privatägda och företagsägda bilar. I ICCT:s mätningar behövde den tyska lyxbilstillverkaren upp till 30 procent mer bränsle än vad man själva officiellt redovisar. Strax efter ligger Audi och Mercedes som i snitt drar 28 respektive 26 procent över utlovad förbrukning.

Inte oväntat

Hos BMW kommer dock siffrorna inte som en överraskning.

– Det kommer sådana här mätningar lite då och då, det är jag medveten om. Problemet är att bilindustrin måste förhålla sig till en standard som kanske skiljer sig från verkligheten, och då uppstår sådana här skillnader, säger företagets informationschef Michael de Geer till Aftonbladet Bil.

Enligt de Geer skulle de EU-godkända mätmetoderna kunna ändras – men då måste även EU:s klimatmål för bilar ändras.

Sättet att mäta förbrukning har sett likadant ut sedan 1980-talet, men nya regler sägs vara på gång, uppger biltidningen Teknikens Värld. Dock lär det dröja till tidigast 2017.

Följ ämnen i artikeln