En stark motor – men Audin är etanoltörstig

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-11-22

Låg bullernivå i Audi A4 2,0

Turbomotorn i Audin ger bra kraft ut ur kurvorna, motorn är stark men törstig.

Audi kan inte erbjuda en snål diesel som kombi och kommer i stället ut med en etanolbil i kombiutförande. A4:an har en stark motor men tyvärr har bekvämligheten från standardbilen försvunnit.

I vanlig ordning är pressbilen svart och har sportchassi. Hela bilen är så svart att man undrar när begravningen äger rum, men det är ändå långt ifrån lika irriterande som den hårda fjädringen som sportchassit har. A4 i standardutförande är en bekväm bil, varför förstöra det?

Inget dieselknatter

Nåväl, bullernivån är låg och man slipper dieselknatter och vibrationer och kan i stället njuta av den starka tvåliters turbomotorn som går på bensin eller etanol. Precis som alla andra turbomatade etanolmotorer slukar den en hel del bränsle och man måste tanka på tok för ofta.

Jag kör dock på 1,2 liter milen blandad körning, vilket är något bättre än fabriksuppgiften, men har man bråttom är det inga problem att dra iväg mot två liter milen. Hur energieffektivt är det?

Trygg att köra

A4 är något sävligare i reaktionerna än den allerta 3-serien, men köregenskaperna är föredömligt trygga utan att gränsa till tråkiga. Och med turbomotorn har man alltid tillräckligt med kraft för en omkörning eller två.

En riktigt snål diesel känns som ett smartare miljöval än en stark och törstig etanolbil.

Fotnot: I en tidigare version angavs att A4 inte gick att få som miljöbil i kombiutförande. Så var fallet när artikeln skrevs, men numer finns också kombin med miljöklassad dieselmotor.

Följ ämnen i artikeln