Avslöjat: Här är de ’skitigaste’ bilarna

Uppdaterad 2018-04-10 | Publicerad 2016-01-21

Konsumentorganisationen ”Which?” har publicerat resultatet av verkliga tester

Nu knyts biltillverkarna vid skampålen.

Organisationen Which? presenterar en undersökning där de ’skitigaste’ bilarna listas. En lista där Volvo har med två bilar på.

– Resultaten är svåra att kommentera utan insyn i hur man har testat bilarna, säger Stefan Elfström, informationschef på Volvo Cars.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det var kanske VW som togs på bar gärning med att manipulera sina utsläppsvärden, men de är inte ensamma om att ha bilar som har utsläpp som vida överstiger det tillåtna. Det framgår av den rapport som brittiska konsumentorganisationen Which? nu publicerat.

Och det är en dyster läsning.

Which? redovisar sina egna, mer verklighetstrogna tester från 2012 och framåt och när det gäller dieselbilar så släpper 95 procent av alla testade bilar ut mer kväveoxid än vad som är tillåtet inom EU. Men det är inte bara dieslarna som är bovar. Även bensinbilar och vissa hybridbilar är skyldiga till tydliga gränsöverträdelser, enligt organisationen.

Klarar inte kravet från -93

Det är, sett till det som Which? publicerar, snarare ett problem i industrin – än att det är några enskilda rötägg i branschen.

Värsta syndaren när det kommer till att släppa ut otillåtet mycket är Jeeps Grand Cherokee med trelitersmotor (2011-). Den överstiger i testerna det tillåtna gränsvärdet 15 gånger om och skulle med sitt utsläpp på 2,7 gram NOx/km knappt klara de Europeiska Euro1-kraven från 1993.

Volvo en av de värsta syndarna

”Topplistan” med de skitigaste dieselbilarna innehåller nästan uteslutande suvar och crossovers. Dock finns det ett undantag – Volvos S60.

Den svenska bilen med en tvålitersdiesel under huven är dels den enda sedanen på listan – och det är även den enda bil som är Euro6-klassad. Men sett till Which? redovisade siffror släpper den ut mer än tio gånger mer än kravet och skulle inte ens klara Euro2-kravet som blev lag 1997.

– Resultaten är svåra att kommentera utan insyn i hur man testat bilarna. Volvo Cars inställning till gällande metoder för att testa officiella utsläppsnivåer är att dessa utgör en branschstandard som gör det möjligt för konsumenter att jämföra resultat mellan olika bilmodeller. Volvo Cars stödjer samtidigt EU kommissionens arbete där man 2017 kommer att införa uppdaterade testmetoder vars utformning bättre motsvarar körning i verklig miljö, säger Stefan Elfström, informationschef på Volvo Cars till Aftonbladet Bil.

Få bilar klarar moderna krav

Dieselbilarna översteg nästan regelmässigt utsläppskraven och Which? anger att bara sju av 153 testade bilar klarar de officiella kraven (Euro5/Euro6 beroende på när de testats).

Av bensinbilarna så släpper två av tre ut mer kolmonoxid i Which? tester än EU:s gränsvärde. Förvånande här är att det faktiskt inte är bara de stora och sportiga bilarna som är värst. Nej, på organisationens topp/botten-lista är det en salig blandning av bilar: från små kompaktmodeller till sportbilar och även en hybrid finns med.

Konsumentorganisationen lanserade i höstas en kampanj för att få EU:s regeringar att tvinga biltillverkarna att redovisa ”sann” uppgifter. Till dags dato har de samlat in strax över 80 000 namnunderskrifter för sin sak.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Skitigaste dieselbilarna – kväveoxidutsläpp

Euro 5-kravet: 0.18g/km
Euro 6-kravet: 0.08g/km

Jeep Grand Cherokee, 3,0-liter (2011-) – 2,7 g/km

Subaru Forester, 2,0-liter (2013-) – 1,19 g/km

Nissan X-Trail, 1,6-liter (2014-) – 1,05 g/km

Nissan Qashqai, 1,6-liter (2014-) – 0,99 g/km

Kia Sportage 2,0-liter (2010-) – 0,93 g/km

Hyundai Santa Fe, 2,2-liter (2012-) – 0,9 g/km

Land Rover Range Rover Sport, 3,0-liter (2005-2013) – 0,87 g/km

Volvo S60, 2,0-liter (2010-) – 0,84 g/km

Volvo XC90, 2,4-liter (2002-2015) – 0,84 g/km

Fotnot: Siffrorna är de Which? fått i sina egna tester. Årtalen inom parantes avser den generation av bil som testats. För mer information om själva testet, besök Which?.

Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel

Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1

Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2

1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.

Euro 3

Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.

Euro 4

Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.

Miljöklass 2005PM

Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.

Euro 5

Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt.  0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6

Euro 6 är den senaste klassningen och  obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Skitigaste bensinbilarna – kolmonoxidutsläpp

Euro 5/Euro 6-kravet: 1 g/km

Hyundai Veloster, 1,6-liter (2012-2014) – 6,11 g/km

Nissan Note, 1,2-liter (2013-) – 5,36 g/km

Toyota Aygo, 1,0-liter (2014-) – 4,91 g/km

Alfa Romeo Giulietta, 1,4-liter (2010-) – 4,69 g/km

Nissan 370Z, 3,7-liter (2009-) – 4,63 g/km

Hyundai i20, 1,2-liter (2009-2014) – 4,61 g/km

BMW 4-serie, 2,0-liter (2014-) – 4,53 g/km

BMW 2-serie cabriolet, 2,0-liter (2014-) – 4,33 g/km

Porsche 911 Carrera, 3,8-liter (2011-) – 4,2 g/km

Hyundai i10, 1,0-liter (2014-) – 4,09 g/km

Lexus LS, bensin-hybrid (2013-) – 3,95 g/km

Fotnot: Siffrorna är de Which? fått i sina egna tester. Årtalen inom parantes avser den generation av bil som testats. För mer information om själva testet, besök Which?.

Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar

Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1

Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2

1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.

Euro 3

Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.

Euro 4

Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.

Euro 5

Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt.  1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6

Euro 6 är den senaste klassningen och  obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

SENETIC

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 448 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 495 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 095 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 995 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 079 kr

EVIFY

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 995 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex

5 495 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

21 995 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Copper SB

5 397 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 990 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

7 590 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

32 783 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

JULA

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 999 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

1 499 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 990 kr

ELGIGANTEN

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

6 464 kr

COMPUTERSALG

DEFA eMove Mode 2

3 475 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln