Hallå där... Bobo Ericzén

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-27

...initiativtagare till carcrazed.net och biltävlingen på aftonbladet.se

Hela sommaren har ni kuskat runt och filmat på olika bilträffar och träffat både bilar och deras ägare för en serie dokumentärer om bilen som hobby. Material som även samlats på den egna hemsidan carcrazed.net.

Vad har ni mött för reaktioner från de ni mött?

– Framförallt märker man vilket oerhört sug efter liknande saker som finns. När man räknar sig fram till trettio stora bilträffar över hela landet – då inser man hur stort det hela är.

Vad fick dig att göra det här?

– Bilar har alltid varit ett av mina egna intressen. Men de flesta tv-kanaler har tyckt att det varit så pass smalt med en bilserie som handlar om bilen som hobby.

– Så förra sommaren åkte jag själv runt på halvsemester och filmade. Av det blev det en dokumentär som mötte sånt gensvar att jag bara var tvungen att fortsätta.

Efter alla bilträffar ni varit på, vad är roligaste minnet?

– Det är definitivt på väg till Powermeet i Västerås. En säkring som låg an mot grenröret smälte och min bil dog vid vägkanten. Så fort jag klev ut ur min bil stannade åtta bilar till – och vips var en ny säkring framtrollad. Ett tydligt exempel på hur bilintresset förenar.

Vad är det med bilar som fascinerar så?

– Kombination form och funktion tror jag är det som gör det så spännande. Många bilintresserade är väldigt specialiserade. Kanske är man helt övertygad om förträffligheten hos alla bilar av märket Jaguar innan 1959, eller så kanske man tycker bäst om klassiska amerikanare.

Hur är det för dig själv?

– På sätt och vis är jag den ultimata biltoken. Jag är intresserad av det mesta som är spännande och lite udda. Gärna hemmabyggen eftersom du kan köpa en Porsche GT3 - men trots att den kostar 2,5 miljoner behöver du bara köra ett varv på stureplan för att se tre likadana.

– Men för mig är bilhobbyn inte heller bara en fin bil som står i garaget och putsas upp ibland. Det är användningen av den jag är ute efter. Därför har det också blivit mycket kombi-modeller.

Vad fick dig att börja med bilar?

– När jag var liten och bodde på söder i Stockholm var det några i samma område som byggde Hot-rods. Därifrån har jag många starka minnen.

– Deras engagemang och även känslan av att från alla dessa delar växer det till slut väldigt vackra saker fram.

Vad är dina förhoppningar med tävlingen?

– Att den ger bilintresset en ordentlig skjuts så att det blir ännu större.

Niklas Ylinenpää

Följ ämnen i artikeln