Peugeot 307 på grön kvist

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-06

Testvinnaren får etanolmotor

Förarmiljön har fått sig ett lyft. Kvalitetsintrycket är mycket gott och stolarna känns både rejäla och bekväma.

Testvinnaren Peugeot 307 får nytt liv med en liten etanolmotor.

Resultatet är riktigt positivt - i väntan på ersättaren 308.

Peugeot 307 har sedan introduktionen 2001 varit framgångsrik i Golf-klassen. Inte minst kombin, som bland annat knockat Volvo V50 i våra tester.

I höst presenteras efterföljaren Peugeot 308. Men nya kombin får vänta ytterligare ett år. I väntan på detta gör Peugeot som Saab - förlänger livet på en befintlig modell genom att stoppa i en etanolmotor. Peugeot räknar med att blåsa nytt liv i försäljningen av 307:an med BioFlex-motorn på 110 hästar.

Det handlar inte om någon raketmotor, men 307 SW är riktigt pigg och trevlig att köra. Växellådan behöver inte användas särskilt mycket i stadskörning. Visst kunde lite mer kraft, särskilt på låga varv, vara välkommen. Men motorn hävdar sig väl både i stan och på motorvägen.

Håll koll på förbrukningen

Motorn känns dessutom tyst. Peugeot 307 SW har fått skäll för sin bullriga

kupé, men efter ansiktslyftningen har ljudnivån dämpats något.

Förbrukningen är naturligtvis högre än bensinmotorn. Drygt 1,1 liter i stan och jämna litern vid laglig motorvägsfart, enligt färddatorn. Siffror som

inte skäms jämfört med andra etanolbilar.

I övrigt är det samma 307:a som vi är vana vid. Luftig kupé, fin styrning och sköna stolar. Komforten solkas något av den stötiga fjädringen.

Följ ämnen i artikeln