En halv miljon bilar portas från Stockholm

Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2018-04-01

När miljözonerna införs i Stockholm kommer en halv miljon bilar – utöver dieselbilar –som finns registrerade i länet att beröras. Arkivbild.

Uppdaterad: 3 april 2018 klockan 10.32.

Det är inte bara dieselbilar som portas från Stockholms innersta kärna.
Bensinbilar drabbas nämligen mest.
En halv miljon bensindrivna bilar stoppas, rapporterar Dagens Nyheter.

Regeringen presenterade nyligen sitt förslag på att ge Sveriges kommuner möjligheten att införa miljözoner.

Stockholm stad är redan på planeringsstadiet och väntas drabba flest bilister.

Och det är inte dieselbilsägarna som drabbas mest - utan de bilägare med en bensindriven bil, uppger Dagens Nyheter.

Dieselbilar i minoritet

Stockholm har möjlighet att införa miljözonerna från och med den 1 januari 2020.

Om de allra flesta har kvar sin bil som de äger i dag så väntas endast 71 500 dieselbilar portas i ett första steg.

Men bensinarna får det hårdaste slaget. 480 000 helt vanliga bensinbilar får inte komma in i miljözonerna. Det är är bensindrivna bilar som ligger i Euro 4 och bakåt.

För den rödgröna regeringen har nämligen föreslagit att bilar med avgasnormen Euro 4 och bakåt ska stängas ute från miljözon 2 - oavsett drivmedel.

Förutom diesel- och bensinbilar drabbas även en drös med etanolbilar och gasdrivna bilar.

De undantas i innerstaden

På 00-talet blev etanolbilar det snabbt växande miljövalet. Den dåvarande regeringen eldade på med reducerat förmånsvärde. Enligt DN:s finns det 36 000 etanolbilar i Euro 4 kvar i trafik i Stockholms län.

Även 4 500 gasdrivna bilar portas från innerstaden.

Det är dock oklart vilka områden i Stockholms stad som egentligen ska omfattas av ett eventuellt beslut om miljözoner.

Av den halv miljon bilar som finns registrerade hos Transportstyrelsen är det också långt ifrån alla som körs i eller till och från innerstaden.

Den som äger en äldre bil, från 1988 och bakåt som alltså saknar effektiv avgasrening, kommer dock inte att beröras alls. Den gruppen, varav 17 300 är i trafik i Stockholms län i dag, är nämligen undantagen och kommer att kunna köra fritt i zon 2.

Euro-klasserna i korthet:

Euro 3. Omfattar dieseldrivna bilar från år 2000.
Euro 4. Alla bensin- och dieseldrivna bilar sålda efter 1 januari 2006 måste uppfylla kraven för Euro 4 eller miljöklass 2005 som det också kallas.
Euro 5. Denna miljöklass gäller alla bilar sålda efter 1 januari 2011.
Euro 6. Alla bilar som sålda från och med den 1 september 2015 måste uppfylla Euro 6.