Collin: Därför drar Kina ifrån

Uppdaterad 2013-10-17 | Publicerad 2013-05-20

Det är bara tio år sedan jag var i Shanghai första gången. Då cyklade kineserna. Precis som vi lärt oss. De som åkte bil åkte taxi, alla av modellen Volkswagen Santana. Eller långa Audi-limousiner, om de tillhörde eliten. VW-koncernen förstod tidigt att Kina skulle bli en viktig marknad.
Andra gången i Shanghai såg jag enstaka privatbilar i glada färger. De flesta med VW-logga i grillen. Tredje gången var det Formel 1 på den alldeles nya racerbanan i stan. Fjärde var det bilsalong och de kinesiska tillverkarnas bilar såg ut som Kalle Anka. Produktionsbilar, elbilar eller konceptbilar. Kalle Anka! Det var lätt att garva åt eländet.
Men i dag fastnar skrattet i halsen. Det är nära nu. Nära att vi blir både omkörda och frånåkta.
En enkel jämförelse: Sas-planet till och från Kina och Four Seasons-hotellet i Shanghai. På Sas, lite trött, sliten maskin, dålig mat. Filmer som inte ville och hörlurar som inte funkade. På hotellet, ung supertrevlig personal som gjorde allt de skulle, alltid med ett leende, om det så handlade om att städa rummet eller hjälpa till med att förklara för taxiförarna vart man skulle. Kort sagt: Perfekt med blicken framåt eller trött med blicken bakåt.!

Kina drar iväg

Hur länge kan vi i väst stå emot? Hur länge kan vi luta oss tillbaka och känna oss märkvärdiga utan att anstränga oss när Kina blir duktigare för varje dag?
Jag tror att det kan vara svårt att förstå vad som händer i Kina om man inte är där. Eller som en svensk Volvo-anställd sa till mig: Innan jag reste hit trodde jag att jag skulle kunna förändra. Efter en vecka i Shanghai trodde jag att jag hade förstått mig på det kinesiska, och nu inser jag att ju mer jag lär mig desto mindre förstår jag.
Det är bara tio år sedan som Ericsson och Nokia trodde att Kina skulle tillverka det vi utvecklade och konstruerade i Sverige och Finland. Det blev inte så.
För fem år sedan trodde många i väst att kineserna skulle bli överlyckliga att få det vi redan lämnat bakom oss, som förra generationens bilar. Det blev inte så heller.
För två år sedan trodde vi i väst fortfarande att Kina är ett u-land. Det är inte så.
Problemet i väst är att fortfarande så många ser med förakt på Kina, ser ner på kineserna, tar lätt på utvecklingen där. Det kan bli problematiskt. Det är redan ett problem.

"Miljön är en katastrof"

Men den blixtsnabba utvecklingen i Kina har ett pris. I Shanghai, den mest moderna staden, med nära 30 miljoner invånare och som växer för varje dag, rivs gamla kvarter urskiljningslöst för att få plats med kontorshus och hyresgetton. Vi i Sverige talar om vårt miljonprogram. I Kina är det ett miljardprogram när alla unga vill in från landsbygden till framtiden i städerna.
Den snabba utvecklingen kräver råvaror och energi. Miljön är en katastrof. Ja, om vi gnäller över luften på Hornsgatan så är den rena fjälluften jämfört med Kina. Om vi har gränsvärden för partiklar på 20 så ligger hade Shanghai 33 för PM10 en helt vanlig dag i maj och Peking hade 131 samma dag (och inte beror det på dubbdäcken!). En helt normal måndag, men topparna, som vi ju ska jämföra med vårt index 20, ligger i Peking på 245 för PM10 och hisnande 730 för ännu farligare PM2,5.

Kan inte stoppas

Luften i Kina är farlig att andas och vattendragen är så förgiftade att man varken kan dricka, bada eller tvätta i dem. Den snabba utvecklingen har sitt pris. Men vi ska inte glömma hur det såg ut i Europa för fyrtio, femtio år sedan. England, Ruhr-området, Polen, samma sak, farlig luft, döda vattendrag.
Svenska miljödebattörer framhåller gärna att Kina redan har serieproduktion av el-bilar. Det är som så mycket annat en ren myt, det finns ingen sådan tillverkning. Kina har inte heller löst problemen med klena, tunga och dyra batterier. Och kineser vill inte heller ha en bil som stannar efter tio mils körning.
Men ett annat problem med kinesiska el-bilar är att elektriciteten måste produceras i kolkraftverk, och kolen är den kanske enskilt största källan till miljöförstöringen. Kolbrytning dammar (partiklar!) och kräver vatten. Och kolfyndigheterna finns förstås där det är ont om vatten. Grundvattennivån sjunker oroväckande snabbt.
Kina utvecklas snabbt. Och snart slår kineserna ut civilisationerna i väst.  De gör det till priset av usel miljö och dåliga arbetsvillkor. Det går extra snabbt för att koldioxidskatt på energi inte är uppfunnet än, inte straffavgifter för höga partikelhalter. Inte föräldraledighet eller vård av sjukt barn.
Kineserna får offra mycket, men de kan aldrig stoppas. De kan aldrig besegras.

Följ ämnen i artikeln