Nu petas BMW från toppen

Publicerad 2013-05-22

Toyota är nu världens högst värderade bilmärke – åtminstone varumärket. I Millward Browns årliga undersökning petades förra ettan BMW när Toyota gjorde ett jättekliv i listan.

Apple, Google och IBM toppar som vanligt listan, men på biltillverkarnas topp tio är det en ny herre på täppan. Japanska Toyota har kommit tillbaka efter tidigare års naturkatastrofer som gav biljätten en rejäl törn. Bland världens 100 mest högst värderade företag hamnar Toyota på plats 23, högst av alla biljättar.

Ökade med en femtedel

Bakom listhoppet från femte till förstaplatsen är det främst biltillverkningen som ökade 22,5 procent jämfört med året innan. Det bidrog till att varumärket i sig ökade med tolv procent, samtidigt som fjolårsettan BMW tappade två procent.

BMW:s varumärke värderas nu till 24 miljarder dollar, nu strax bakom Toyotas 24,5 miljarder, medan trean Mercedes-Benz varumärke värderas till 17,9 miljarder dollar.

Hela listan hittar du här.

Följ ämnen i artikeln