Dålig räckvidd för elbil

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-17

Peugeots iOn klarar bara halva körsträckan

Peugeot uppger att iOn ska kunna köras 15 mil på en laddning. enligt ett test i Teknikens värld klarar bilen omkring halva sträckan.

Enligt ett vintertest i Teknikens Värld klarar elbilen Peugeot iOn bara omkring halva den körsträcka som ska vara möjlig enligt tillverkarens egna uppgifter.

Peugeots elbil iOn utnyttjar precis som Citroëns elbil C-Zero samma teknik som Mitsubishis i-Miev. Enligt ett vintertest som nyligen genomförts av Teknikens Värld klarar Peugeot iOn bara halva den körsträcka som tillverkaren uppgett innan bilen måste laddas om, skriver TT.

I stället för de utlovade 15 milen klarar Peugeots elbil bara 7–8 mil. Många kommuner som exempelvis Östersund har enligt TT köpt in bilen, trots den korta räckvidden.

God komfort – sämre räckvidd

Tidigare i somras testade Teknikens Värld Peugeot iOn i fransk sommarvärme och gav bilen goda betyg när det gällde åkkomfort, bilen beskrevs som lättkörd och bra i stadstrafik.

Bilen har ett litiumjonbatteri som består av seriekopplade celler och det sitter under storlarna. Bilen som är bakhjulsdriven har ett vridmoment på 180 Nm, en toppfart på 130 kilometer i timmen och gör 0–100 på cirka 15,9 sekunder.

När Teknikens Värld testkörde bilen i somras gjorde man det utan att luftkonditioneringen var påslagen, både den och värmen i bilen drar mycket ström från batteriet och kan förkorta räckvidden. Enligt Teknikens Värld har de svensksålda bilarna även elvärmda säten och backspeglar, vilket ytterligare kan försämra den sträcka man kan köra innan Peugeot iOn måste laddas.

Nu har Teknikens värld testat iOn på nytt, under svenska vinterförhållanden och konstaterat att bilen bara kan köras omkring halva sträckan jämfört med vad tillverkaren uppger.

Följ ämnen i artikeln