Skynda på, Saab – kunderna står i kö

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-18

Robert Collin: Köpsug finns men inga bilar

På tisdag börjar vårens viktigaste bilsalong. Ja, kanske är Genève den mest prestigefyllda av årets alla salonger. Och i år är den extra viktig för både Volvo och Saab.

Volvo ska visa sin nya S60, en fyradörrars sedan som aldrig blivit riktigt stor i kombilandet Sverige, men den utgående modellen var faktiskt Volvos bästsäljare globalt i flera år, innan stadsjeepen XC90 tog över.

Nya 60-serien är sannolikt de sista Volvomodellerna som utvecklas i samarbete med Ford. I höst visas kombin V60, men då kan Volvo redan vara i kinesiska händer. Och sen, sen vet vi inte mer.

Saab har ingen ny modell i Genève, men en ny ägare ska visa upp sig. Saab-Spykers Victor Muller håller hov redan på måndag, dagen före den officiella salongsstarten.

Men journalisterna vill inte bara dricka champagne. De vill ha svar på ägarfrågan – hur långt borta är Vladimir Antonov? Och hur är det med kopplingen till ryska maffian?

Och de vill veta hur Saab ska klara av att utveckla nya modeller. Inifrån Saab i Trollhättan hörs entusiastiska rykten om att nya 9-3 är klar redan 2012. En helt ny bil på två år, är det verkligen möjligt?

Och varifrån kommer utvecklingspengarna? Om man utgår från nuvarande 9-3-tekniken kostar det ändå minst fem miljarder att ta fram en ny bil. För att inte tala om motorerna. I Trollhättan skvallras om hybridsystem. Var kommer de ifrån?

Nya 9-5 ska börja levereras till sommaren och i höst ska kombin visas upp. Men just nu står fabriken still. Inte ens den nuvarande 9-3 är i produktion. För Saab har inga delar. Underleverantörerna slutade leverera när Saab skulle läggas ner…

Kunderna står faktiskt i kö men inte förrän nästa vecka kommer de första 9-3 efter nystarten ut ur fabriken.

Även hos Volvo står kund­erna i kö. Försäljningen ökar starkt efter totalkollapsen förra året men också hos Volvo är det svårt att komma upp i normal produktion efter lågkonjunkturen.

Köpsug, men inga bilar att leverera. Det kan utvecklas till en farlig situation när kund­erna trots de bästa inten­tioner sviker och väljer ett annat märke.

Nu är det bråttom för Saab. Bråttom med precis allt.

Följ ämnen i artikeln