”Vi ska informera våra medlemmar”

Publicerad 2016-02-11

Bilhandlarnas dolda avgift är otillåten enligt Konsumentverket.

Nu öppnar Motorbranschens Riksförbund för att avgiften ska bakas in i totalpriset.

– Det är något man får titta på, säger MRF:s vd Tommy Letzén till Aftonbladet Bil.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Tommy Letzén, vd för Motorbranschens riksförbund.

Det är en i sammanhanget liten avgift, men sammantaget blir det åtskilliga miljoner kronor om året som svenska bilköpare betalar vid köpet av begagnade bilar.

Och just att den inte framkommer förrän efter man kommit överens om ett pris har gjort köpare Aftonbladet Bil varit i kontakt med rasande.

Men från branschens håll har man inte varit medveten om problemet.

– Vi sitter med i Allmänna reklamationsnämnden och där har vi inte haft några ärenden än. Det är inte heller något vi hört via Hallå Konsument eller något jag fått i knät under min tid som vd för MRF. Det är en fråga som inte varit uppe för diskussion ännu, men jag tycker att det är jättebra att den belyses – så får vi från branschens håll titta på den, säger Tommy Letxén, vd på MRF.

Ska informera medlemmarna

Det stora problemet, och något som Konsumentverket påtalat, är att den så kallade obligatoriska administrationsavgiften inte framkommer där bilköparna letar bilar – det vill säga i annonser på Blocket, Byt bil och dylikt.

– Precis som med andra varor och tjänster finns det en informationsplikt om priset och det är god kutym att vara tydlig med vilka avgifter som tillkommer. Prisinformationslagen förutsätter att man har den klassiska asterisken om det är så att det tillkommer några avgifter. Så vi får titta på hur vi har förmedlat ut det till våra medlemmar, säger Tommy Letzén.

Borde inte handlarna ta höjd för administrationsavgiften i priset, att den så att säga bakas in i totalpriset?

– Det är något man får titta på. Det är kostnader och skyldigheter från säljarens sida förknippade med ägarbytet, sen hur stora de är är svårt att säga, säger Tommy Letzén.

Så vad kommer ni göra nu?

– Det jag ska göra nu är att be ansvarig att sätta ihop ett informationsblad så att vi kan informera våra medlemmar. Vi som branschförbund har rekommendationer, köpeavtal och andra hjälpmedel för att våra medlemmar ska kunna utmärka sig som mer seriösa jämfört med andra.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln