Äntligen på väg

presenteras av

Så mycket sparade Markus, 40, på att välja elbil

Trött på myten: Det är skitsnack

Uppdaterad 2020-06-05 | Publicerad 2020-05-26

Elbilar passar bäst för de som bor och kör i storstäderna.

”Skitsnack”, menar Teslaföraren Markus, 40.

– Jag skulle säga att elbil är optimalt för den som kör 15-20 mil om dagen, säger han.

Han skaffade sin första elbil, en Tesla 3 Standard Range Plus, för ett år sedan. I jobbet i Västsverige kör han många mil om dagen, och när han gjorde kalkylen insåg han att han inom bara knappt fyra år skulle spara in det betydligt högre inköpspriset på sin Tesla jämfört med motsvarande bensinbil.

Tesla Model 3.

Och ju mer han kör, desto mer irriterad blir han på myten om att elbilen främst är till för dem som kör i stadstrafik.

– Kör man korta sträckor i staden så är enda argumenten för att köpa elbil att den är bättre för miljön och att man slipper ge sina medmänniskor hjärnskador när de andas in avgaserna. Kör du 1 000 mil om året så måste du ha elbilen i extremt många år för att det ska bli billigare än bensinversionen. Även om man köper en billigare elbil som Volkswagen E-Up, säger han.

”Då är elbil helt fantastiskt”

För den som däremot kör längre än så finns chansen att inom fyra år göra en bättre affär med en elbil. Markus kalkyler visar förenklat att en förare som kör en VW E-Up 2 000 mil om året efter fyra år har sparat pengar jämfört med den som kör lika långt med en VW Up, där bensinen kostar föraren nästan fyra gånger så mycket per år jämfört med elen. Även på servicekostnad och fordonsskatt finns det pengar att spara för elbilsföraren.

– Kör man långa sträckor som jag gör så är elbil helt fantastiskt. Om jag har bilen i fem år så har jag sparat ungefär 200 000 kronor i drivmedel samt ytterligare en massa på service. Men bor du i stan och kör kort sparar du aldrig in merkostnaden av en elbil. 

Han upplever dock att motståndet från de fossilbilsförare som är mest fanatiska är fortsatt stort, och ber därför om att få vara anonymiserad i texten.

Han själv kör 4 500 mil om året, och visar med en ny kalkyl att han inom fyra år har sparat pengar jämfört med om han köpt en fossildriven Volvo D3.

– Och då är det ändå att jämföra lite äpplen med päron. En Tesla 3 är inte riktigt jämförbar med en D3:a utan extra utrustning. Kör du hyfsat långt per år och har en V60 så kan du köpa en mycket bättre Tesla för samma totalpris. Drivmilskostnaden är 50 000 kronor på Volvon per år, och 10 000 på Tesla. Det är där den stora besparingen ligger.

Ett krav dock – att man kan ladda bilen hemma och inte bara ute på vägarna.

– Ja, elbilar i dag är bara relevant om man kan ladda hemma. 

Markus räkneexempel

Mil/år: 4500. Bränslepris: 16 kr/l. Elpris: 1,16 kr/kWh. Förbrukning diesel: 0,7 l/mil. Förbrukning el: 2 kWh/mil. Antals års ägande: 4.

Fotnot: Dieselpriset har nu sänkts på grund av det fallande oljepriset.

V60 D3Tesla Model 3 SR+
Inköpspris317 000570 000
Bonus-60 000
Per år:
Fordonsskatt7 880360
Drivmedel50 40010 440
Service4 6791 500
Reparationer6 0006 000
Totalt efter 4 år592 836583 200
Merkostnad9 636