Prisras på begagnade dieselbilar

Uppdaterad 2018-05-04 | Publicerad 2018-03-23

Priserna på begagnade dieselbilar har sjunkit med 12 procent.

Äldre dieselbilar kommer kunna portas i svenska städer från 2022.
Samtidigt sjunker nu priserna på begagnatmarknaden, visar siffror från Blocket.

Kommuner kommer att få införa miljözoner för personbilar redan 2020. Men först 2022 kommer alla äldre dieselbilar som inte uppfyller de senaste utsläppskraven Euro 6 att kunna portas.

Det här har gjort många dieselbilsägare oroliga. Och nu försöker allt fler att sälja sina bilar på begagnatmarknaden.

Stort utbud

Utbudet av dieselbilar på Blocket ökade med 12 procent under förra året. I Stockholm ligger ökningen på 17 procent bara i år.

– Nybilsförsäljningen av dieselbilar nådde sin topp 2012 och de största årskullarna rör sig nu ute på begagnatmarknaden. I fjol hade vi rekordmånga begagnade dieselbilar till salu. Det tillsammans med att dieselbilen inte längre framställs som ett miljövänligt alternativ gör att många vill sälja nu – särskilt i Stockholmsområdet där miljözoner varit ett hett diskussionsämne, säger Daniel Östlund, bilexpert på Blocket Fordon, i ett pressmeddelande.

Priserna sjunker nu också som en sten. Hittills i år har medianpriserna i snitt gått ner med 12 procent jämfört med samma tid i fjol.

”Vill bli av med dom snabbt”

– Vi tror att priserna kommer att fortsätta sjunka i takt med att fler bilar kommer ut på marknaden. Många vill också bli av med sina dieselbilar snabbt och sätter priser därefter, säger Daniel Östlund.

Svante Axelsson, samordnare för organisationen Fossilfritt Sverige, tror däremot inte att alltför många bilister kommer att känna sig hårt drabbade, även om det blir stopp för äldre dieselbilar i en stor del av storstäderna.

– Jag tror att det finns en tillräcklig acceptans. I första hand kommer det här att gälla några enstaka stadskärnor i storstäderna, kanske också i städer som Helsingborg och Uppsala, säger han.

– Dessutom kommer kommunpolitikerna troligen att introducera zonerna relativt långsamt. De vill inte gå för hårt fram.

Välkomnas av flera

Han håller med om att dieselbilarna kan vara på väg bort, efter att ha varit subventionerade i decennier:

– Det finns ett klart hälsoproblem med dieselbränslet, som biltillverkarna har hållit tyst om eller ljugit om, säger han.

Även branschorganisationen Bil Sweden välkomnar beskedet om miljözoner och tycker det är bra att regeringen skjuter fram införandet av de skarpare dieselgränserna till 2022. Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.

"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar.

Motormännens riksförbund kräver någon form av kompensation till de bilägare som drabbas av miljözonerna.

– Det blir kostsamt för hushåll att behöva byta bil. Jag tycker absolut att det behövs en kompensation, säger Heléne Lillja, kommunikationschef på Motormännen.