Oväntat: Årets mest eftersökta märke är...

Uppdaterad 2018-08-22 | Publicerad 2016-12-29

Att vara ”top of mind” är oerhört viktigt för alla märken.

Och när Google sammanställt vad vi sökt efter på nätet, bekräftar och speglar det många gånger världsordningen.

Men när det gäller bilar är det lite oväntat märke som lockat till flest googlingar.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

I dagens samhälle är avståndet till information kortare än någonsin.

Tack vare smarta telefoner och minst lika smarta algoritmer levereras kunskap på ett par knapptryckningar.

Härligt för vetgiriga, härligt när man ska punktera något idiotiskt påstående – och härligt när man exempelvis behöver veta hur många hästar det är i en Saab 92 från -54.

Japanskt på tronen

Och när det gäller att bygga varumärke är just internet en otroligt viktig del för biltillverkarna, som talesättet går ”syns inte – finns inte”. För även om målet inte är att vara störst när det kommer till antalet sålda bilar, är det livsviktigt att vara en märkesmässig stormakt.

Men vilka har då lyckats bäst under året? När Google presenterade sin lista över de mest eftersökta märkena var många förväntade. Lamborghini, Bentley ,Mercedes-Benz och Tesla var alla med. Dock var det ingen av dessa som hamnade i topp – nej, där huserade japanska Honda.

BMW och Ferrari saknas

Enligt Googles statistik så var det mycket på grund av intresset för nya Civic, superbilen NSX samt storsäljare som CR-V som tog Honda till toppen.

Lista är även intressant på flera sätt – eftersom den inte riktigt speglar hur stora tillverkarna är.

Ett försök till förklaring: Mercedes har under 2016 släppt många nya modeller samt tagit sig upp på tronen som den bäst säljande premiumtillverkaren. Tesla har lockat till googlingar på grund av sin teknik samt kommande Model 3.

Lamborghini är ju ett alltid omsusat superbilsmärke (men varför finns inte Ferrari med??).

Att Volvo kommer upp på listan handlar nog mycket om framgångarna med nya 90-serien samt en hel del om sina rubriker med Uber och självkörande bilar. För Fords del är nog nya Focus RS (med Ken Block som reklambärare) samt sportbilen GT som givit googlingar.

Trion Jaguar, Bentley, Maserati kan nog tacka sina suv-satsningar för listplaceringen.

Fotnot: För de som inte orkar googla hur många hästar en Saab 92 från 1954 har – svaret är 28 vid 4 000 varv/min (en effektökning på 12 procent jämfört med 53:orna)

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln