Volvo: Finessen är enormt attraktiv

Uppdaterad 2016-03-11 | Publicerad 2016-03-10

En attraktiv finess, eller ett dyrt tillval som ingen har bett om?

Självkörande Volvobilar är snart här, men tekniken är inte avsedd för den breda massan.

– Det kommer att vara ett tillval i en redan hög prisklass, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Volvo ligger i framkant när det kommer till självkörande bilar.

Redan 2017 börjar man med autonoma bilar i trafik, men räkna inte med att tekniken kommer tillhöra standardutrustningen inom den närmsta tiden.

– Den kommer i första hand sitta i våra ”top-of-the-line-bilar”. I våra premiumbilar där det finns en marknad för det. Vi tror exempelvis inte att det finns samma intresse hos en V40-köpare, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Går snabbt ner i pris

Initialt blir tekniken alltså bara ett dyrt tillval och Volvo räknar med att systemet kommer att kosta runt 100 000 kronor. Men Samuelsson håller inte med om att detta skulle understryka bilden av att Volvo förlorar sin folklighet och enbart satsar på en ny mer välbesutten kundkrets.

– Nej, jag har svårt att se den kopplingen. All ny teknik är dyr i början, men samtidigt tror jag att teknologin kommer att sjunka rätt så snabbt i pris. Säg att de första bilarna med tekniken kommer ut 2020, sen efter ett par år kommer man se det här mer eller mindre som standard. Se det som automatlådan, den kostade massvis när den kom, men nu är kostnaden nästan densamma som för en manuellt växlad bil, säger han.

Kommersiellt hållbar

Håkan Samuelsson bekräftar att tekniken inledningsvis inte kommer vara för alla, men däremot är den attraktiv. Det är ingen onödig finess, utan något som folk verkligen kommer inse värdet av.

– En stor fördel med självkörande teknik är att den går att sälja. Här får man en direkt funktionalitet som är värd massvis med pengar. Säg att du tvingas sitta en timme om dagen i bilkö, att då kunna titta i tidningen, läsa mail eller vara med i en telefonkonferens istället för att köra – det är enormt attraktivt. Har man provat det en gång – då kommer man vilja ha det och är beredd att betala för tekniken, säger Håkan Samuelsson.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln