Provkörd: VW Touareg blir snålare och säkrare

Uppdaterad 2014-10-07 | Publicerad 2014-10-02

Stor, fyrhjulsdriven och prisvärd – vad mer kan folket önska sig

Vi provkör uppdaterade Volkswagen Touareg som inför ankomsten av Volvo XC90 framstår som synnerligt prisvärd.

Folksuven Touareg, Volkswagen största, har inte riktigt slagit igenom på den svenska marknaden trots mer än tio år i livet. Visserligen kommer det vid årsskiftet ha sålts fler än 800 000 exemplar runt om i världen, men bara drygt 3 600 har hittat till Sverige.

Nu uppdateras modellen med mer krom, bättre utrustning och snålare motorer – ett försök att höja modellens status i konkurrens med syskonen Audi Q7 och Porsche Cayenne?

Två fräcka nyheter

Uppdateringen av Touareg är tämligen marginell men innebär framför allt två nyheter. Förutom förbättrad standardutrustning med multikollisionsbroms och xenonstrålkastare har stötfångaren fram har fått ny form. Rejält kromad grill och ett nedre luftintag som formar ett A i stället för ett V. Nyhet nummer två hittar vi bakom kromet, det vill säga motorn. Den som säljer bäst, en treliters sexcylindrig dieselmotor, har piggats upp och lämnar nu 262 hästkrafter (+17 hk) i utbyte mot 0,66 l/mil (tidigare 0,72). En åttaväxlad automatlåda sköter jobbet fint och frihjulsfunktionen låter en aktiv förare använda rörelseenergin för att ”glida fram” och på så vis spara bränsle.

Autobahn gör Tyskland till den höga hastighetens förlovade land, men även i farter långt över de som är tillåtna på svensk motorväg ligger Touareg stabilt. Tro dock inte att Touareg är en sportsuv likt Porsche Cayenne. Nej, det är snarare den trevliga kombinationen av smidig kombikänsla och en hög sittställning som gör Touareg till en bekväm vagn med både stabilitet och komfort. Kupén är bred och framstolarna rejäla, men den låga bakre rutan och höga midjan stjäl bakåtsikt. Det förstärker visserligen känslan av förvuxen kombi, men speciellt bra är det inte. Också baksätet lämnar en del att önska. Visserligen är det rymligt för både huvud och ben, men sätet är lågt och lårstödet dåligt för en fullvuxen person.

Enormt bagage

Bagageutrymmet lastar som mest 679 liter, men beroende på hur komfort kontra lastutrymme prioriteras är sätesraden justerbart i längsled och ryggstödet kan vinklas. Någon tredje sätesrad finns däremot inte. Touareg är strikt femsitsig.

Testbilen är utrustad med en dyr luftfjädring (+30 700 kr) som både trollar bort ojämnheter och ger bra följsamhet. Tillsammans med motorns 262 hästkrafter och 550 newtonmeter hanterar bilen sin tjänstevikt på 2 185 kilo väl. Under provkörningen fanns dessvärre ingen bil med den ordinarie stålfjädringen tillgänglig.

V6:an ger bra kraft och morrar karakteristiskt, men lika välsjungande som den större 4,2-liters V8:an är den inte. Med 340 dieselhästar och 850 newtonmeter går 0-100 km/h med den på sportbilssnabba 5,8 sekunder, men så springer också prislappen iväg nästan lika snabbt.

Prisvärd modell

Nej, Touareg gör sig bäst som en för klassen prisvärd vagn. Med 262-hästarsmotorn kostar Touareg 524 900 kronor. Det är drygt 20 000 kronor mer än instegsversionen av nya XC90. Jämfört inte äpplen och päron, speciellt inte innan båda är bedömda, tycker vän av ordning nu. Helt korrekt, säger jag, men på pappret har Touareg såväl fyrhjulsdrift som en rejält mycket större motor för samma pengar. Möjligtvis i utbyte mot status, bränslesnålhet och kanske även säkerhet, men för den som helst inte vill betala mycket mer än halvmiljonen för en ny vagn framstår inte Touareg som ett helt tokig. Dessutom är den rejält kompetent i terrängen.

Erik Gustafsson / Motorista

Följ ämnen i artikeln