Saabs lilla nya

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-03

9-2 ska tillverkas i Trollhättan

Genève Saab satsar på nya modeller som aldrig förr. I januari visades jeepen 9-4X. Och i kväll är det smygpremiär för den nya småbilen 9-2.

Men visningen höll på att snubbla på mållinjen, för konceptbilen som tillverkats i Italien fastnade i tullen...

I morgon öppnar den stora bilsalongen i Genève och det blir en riktig svensk-salong. Volvo visar den färdiga produktionsversionen av jeepen XC60 och Saab sin nya småbil 9-1 i konceptform.

Bilen kallas 9X Bio Hybrid och är stor som en Golf, eller som en Opel Astra, som den ska dela teknik med.

9-2 ska tillverkas i Trollhättan, med start 2012 eller -13.

9-2 Bio Hybrid har en förbränningsmotor på 1,4 liter som stöttas av en elmotor.

Hybridsystemet liknar det som redan finns i produktion hos GM i USA men är i en senare generation som arbetar med högre spänning, 115 volt, vilket ger mindre energiförluster.

Laddas i vägguttaget

Batterierna, i konceptbilen av typen litium jon, kan laddas i vägguttaget.

Bilen får stop-and-go-system och en kopplingfri automatiserad växellåda för att sänka bränsleförbrukningen. Saab anger 0,49 liter/mil vid blandad körning om bränslet är bensin. Med etanol blir det 30 procent mer.

Men som alla bilar av hybridtyp är det i stadskörning som vinterna är riktigt stora. På landsväg tjänar man ingenting.

Formgivningen är inspirerad av konceptbilarna 9X från 2002 och AeroX från 2006.

Det är den typiska nya Saab-fronten, den välvda vindrutan från klassikern 900 och ännu mer flyginspirerad interiör.

När bilen kommer upp i fart förändras exteriören. Takspoilern och en spoiler under bakre kofångaren skjuts ut för att göra bilen längre och ge den bättre aerodynamik, vilket sänker förbrukningen.

9-2 baseras på General Motors kommande globala ”kompakta plattform”. Först ut med den nya tekniken blir nya Opel Astra om två år.

Kan tillverkas i Trollhättan

Enligt planerna ska både 9-2 och Astra tillverkas i Trollhättan.

Konceptbilen är en tvådörrarsbil med kupéutseende, som Volvos lilla C30.

Men storsäljarna på marknaden, Audi A3 och BMW 1-serie säljer bäst i sina 5-dörrarsversioner och Saab räknar med minst två varianter, 3- och 5-dörrar. Även Volvo har en 5-dörrarsversion av C30 på gång.

Konceptbilen kördes på lastbil från tillverkaren i Turin och skulle ha varit framme i Genève under förmiddagen.

Men något gick fel. Och transporten dröjde.

Saab-folket bet på naglarna och drack kaffe medan rapporterna om transporten dröjde.

Till slut, strax innan alla journalisterna från hela världen strömmade in till General Motors kvällstillställning kom lastbilen fram, och vi journalister svärmade runt underverket som ska ge fortsatta jobb i Trollhättan och göra Saab lite mer bränslesnålt.

I morgon öppnar bilsalongen på riktigt. Läs mer i papperstidningen och på nätet.

Saab 9X

Design ➕➕➕➕

Ny formspråket är uppkäftigt och sticker ut. Ingen tar miste - det här är en riktig Saab. Taket som svävar fritt över vindrutan är läckert.

Miljö ➕➕➕➕

Saab jobbar med mindre motorer och hybriddrift är tillval. Allt för att få ner förbrukningen.

Rätt i tiden ➕➕➕➕➕

En mindre modell än 9-3 är ett krav när alla pratar förbrukning.

Helhet ➕➕➕➕

General Motors visar med jeepen 9-4X och nya 9-2 att man menar allvar med Saab. Märket ska leva, och basen ska finnas i Trollhättan även om flera modeller tillverkas utanför Sverige. 9-2 kan bli en allvarlig utmanare till konkurrenterna i klassen.

Följ ämnen i artikeln