Saablar, vilken felsatsning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-02-28

Nya Cadillacen säljs enbart i Europa

General Motors tog innandömet på en Saab 9-3, ett karbonpapper - och fick fram nya interiören på Cadillac BLS. Utsidan skiljer sig dock åt.

Titta noga och du känner igen Saab 9-3 bakom de påklistrade Cadillac-formerna.

Bilen börjar byggas i Trollhättan sent i höst och ska enbart säljas i Europa.

Baksidan av nya Cadillac BLS - är att jänkebilskunder i Europa förmodligen inte kommer att köpa "Saabillacen".

General Motors affärsidé är att låta i grunden lika bilar säljas med olika varumärken.

De senaste åren har vi sett nya Saabmodeller som inte varit i närheten av fabriken i Trollhättan och nu är det dags för det omvända: Saab 9-3 blir med minsta möjliga förändringar nya Cadillac BLS.

Tekniskt är bilarna identiska med samma mått och exakt samma kupéutrymme. Till och med radioantennen på taket, Saabs så kallade hajfena, är densamma.

General Motors, som fortfarande inte bekräftat att bilen verkligen ska byggas i Trollhättan, ska visa BLS som conceptbil på bilsalongen i Genève nästa vecka och som färdig pro­duktionsbil i Frankfurt i september.

GM räknar med en produktion på 10?000 bilar per år, vilket är synnerligen optimistiskt, för att inte säga orealistiskt. I?dag säljer Cadillac knappt tiondelen så många bilar i Europa varje år och en i grunden europeisk Saab­illac är väl inte det jänkebilskunderna är mest sugna på.

När nuvarande 9-3-modellen ersätts omkring 2010 försvinner med all sannolikhet Saabtillverkningen från Trollhättan, risken är att även nästa generation Cadillac BLS flyttar med till Rüsselsheim.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln