Ägare: Tesla bluffar med hästkrafterna

Publicerad 2015-10-01

Skriver öppet brev till vd:n Tesla gör ”förtydligande”

Teslas Model S hyllas världen över.

Men nu ryter ägare ifrån och menar på att bilens hästkrafter är lägre än vad Tesla vill göra sken av enligt sajten HybridCars.

”P85D marknadsfördes med att den hade 700 hästkrafter. Det har den inte”, ifrågasätter ägare.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Hyllad världen över och kallad för en ”sportbils-slaktare”. Teslas Model S har på sedan introduktionen av ”Loudicrous Speed” visat sig vara en potent rackare även i dragrace-sammanhang. Men alla är inte lika övertygade.

I ett öppet brev till Teslas vd, Elon Musk, ifrågasatte flera ägare av toppversionen P85D bilens påstådda effekt.

Sajten HybridCars har publicerat utdrag ur brevet. Och där framgår det att antalet hästkrafter i bilen är betydligt lägre än vad som påståtts.

”P85D marknadsfördes med att den hade 700 hästkrafter. Det har den inte. Vi anser, baserat på flera olika testmetoder samt verktyg inkluderande dynamometertest och test med professionella prestandamätare att maxeffekten är 415 [kW] vilket resulterar i maximalt 564 hästkrafter… Även om vi inte räknar med energiförluster är det nästan 20 procent lägre än de utlovade hästkrafterna”.

Skrev ett förtydligande

Efter klagomålen så publicerade Tesla ett meddelande för att förtydliga hur de räknade ut effekten för sina bilar med dubbla motorer.

Tydligen gjorde de så enkelt för sig att de ”tog det rättframma och konsekventa tillvägagångsättet” och räknade ihop effekten på motorn fram och bak.

Förvisso erkänner Teslas teknikchef, JB Straubel att det finns problem med sammanräkningen, men att det sällan märks. I varje fall inte i modellerna med lite lägre effekt. För toppversionen P85D verkar det dock vara en annan historia och i sitt meddelande på Tesla-bloggen skriver han att kraften i motorerna ”ofta överskrider det” som batterierna klarar att leverera.

Ändrade i tysthet

I tysthet har man nu på Teslamotors.com ändrat hur man skriver effekt. I stället för att skriva ut att exempelvis P85D har 700 hästkrafter – så specificeras numera de individuella motorerna. Men i fallet med prestandabilen står det 262 hk fram, 510 hk bak – inte systemeffekten.

Förutom att det numera inte är konsekvent (både 70D och 85D har sammanlagda effekten specificerad) – så håller inte riktigt argumentet att man bara ”la ihop hästkrafterna”.

I sådant fall skulle det varit 772…

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil. Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln