Annons

Satsningen som ska hjälpa 1,2 miljoner fotbollsspelare

Kosovare Asllani.

I dag har Sverige 1,2 miljoner fotbollsspelare, och för att se till att alla får möjlighet att fortsätta på sina egna villkor satsar Kia på breddfotboll. Kia är engagerade i att skapa en mer hållbar framtid både för förare som för fotbollsspelare. Tillsammans med Kosovare Asllani har man därför tagit fram en lösning som ska hjälpa unga att utvecklas.

– Jag vill vara en förebild, ta ställning och följa mitt hjärta. Kan det bidra till att unga tjejer når sina drömmar är det bra, säger hon.

Sedan 2015 har Kia aktivt arbetat med breddfotboll samtidigt som man 2020 tog fram det man kallar Asllanikontraktet, för att alla barn ska få möjlighet att utvecklas på fotbollsplanen i sin egen takt. Kontraktet grundar sig i FN:s barnkonvention samtidigt som Kosovare Asllani adderat en egen regel.

Asllani började själv spela fotboll i tidig ålder, och hon tycker det är viktigt att unga spelare hamnar i en situation där de kan trivas och fokusera på att ha roligt utan resultathets.

– Först började jag spela med mina bröder. Det var nog då min vilja att alltid vinna tändes! Men sedan hade jag turen att hamna i en bra klubb, Vimmerby IF, som hade – och har – en välorganiserad ungdomsverksamhet med bra ledare, säger hon.

Behövs utbildning och kunskap

I dag har över nittio klubbar skrivit under kontraktet för att alla barn ska kunna få vara med och spela oavsett förutsättningar. Men ambitionen är att få många fler att få upp ögonen för initiativet och hjälpa till.

– Det är ett sätt att öka medvetenheten kring de här frågorna. Utbildning och kunskap behövs för att komma till rätta med problemen, säger Kosovare Asllani.

Niro P-HEV.

Satsar på ungdomar – och framtiden

Kia satsar inte bara på ungdomar och idrott, utan även på en omställning till laddbara bilar. I dag har Kia flera laddbara modeller ute på marknaden, och flera är tillgängliga för privatleasing.

– Kia har jobbat med och drivs av en omställning till en mer hållbar mobilitet sedan flera år. Förra året var hälften av Kias försäljning elektrifierad och inledningen av 2020 visar på fortsatt kraftig ökning. Vi har satt ett mål för 2020 att Kias genomsnittliga koldioxidutsläpp ska understiga 70 gram koldioxid enligt den tuffare körcykeln WLTP. Våra mål är givetvis en kombination av att driva på utvecklingen och göra fordonsflottan mer hållbar men självklart inser vi att det även finns potential att ta position, att stärka vår position som marknadsledare inom elektrifiering i Sverige, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motor Sverige.

Förhoppningen är att vara ledande i utvecklingen att ta fram framtidens mer mobila bilkörande.

– Omställningen till mer hållbar mobilitet innehåller mycket mer än att bara erbjuda en ny produkt. Hela organisationen inklusive återförsäljare behöver ställa om. Eftersom det handlar om ”ny” teknik så får det konsekvenser för hela affären, från försäljning och marknadsföring till servicemarknad och affärsutveckling. Alla behöver förändra sitt sätt att jobba, vad man erbjuder och hur man erbjuder det, säger Jonas Nilsson.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln