Hemliga möten får inte styra politiken

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2015-11-10 | Publicerad 2015-10-02

Debattören: Öppna upp de politiska partierna och reglera pr-branschen

Nyligen framkom att Svenskt Näringsliv genom pr-byrån Kreab har försökt påverka Sverigedemokraterna i en mer företagsvänlig riktning. Det är bra att frågan om lobbyisternas förehavanden återigen diskuteras, inte minst mot bakgrund av att pr-byråer som Prime och Kreab inte lämnar någon som helst information om sina uppdragsgivare. Ingen utanför företagets väggar kan med säkerhet veta vad företagen tjänar pengar på.

Pr-branschen i Sverige omsätter varje år flera miljarder kronor och är i mångt och mycket hovleverantör av beslutsunderlag till riksdag och regering men även landsting och kommuner. Utan någon som helst insyn. Pr-byråernas branschorganisationer i Sverige har inte ens kunnat enas om tvingande uppförandekoder om öppenhet kring uppdragsgivare.

Men att Svenskt Näringsliv med hjälp av pr-byrån Kreab har försökt förändra Sverigedemokraterna i en mer näringslivsvänlig riktning är inte bara en fråga om pr-byråernas arbetssätt. Det är också en fråga om våra partiers öppenhet, inte minst efter Sverigedemokraternas intåg i svensk politik.

Sverigedemokraterna är inte som vilket parti som helst. Jämfört med andra partier i de europeiska parlamenten är SD ett av få partier som har direkta rötter i fascismen. Så sent som på mitten av 1990-talet hade SD en partiordförande som varit aktiv i det nazistiska Nordiska rikspartiet. Och än i dag finns det partiföreträdare som hyser rasistiska åsikter.

I likhet med andra riksdagspartier tar Sverigedemokraterna emot mångmiljonbelopp i partistöd från skattebetalare runt om i landet. Att ett parti som Sverigedemokraterna nu i hemlighet låter sig påverkas av kapitalstarka intressen aktualiserar frågan om partiernas öppenhet.

Till skillnad från vår offentliga förvaltning har Sverige ett av de mest slutna partipolitiska systemen. Det finns i princip inget land i västvärlden där insynen i de politiska partiernas verksamhet och ekonomi är så dålig som i Sverige.

Nu finns en lag på plats som kräver att partier och kandidater som ställer upp i val till riksdagen och EU-parlamentet redovisar sina intäkter. Men även med den nya lagen på plats kan en intresseorganisation eller ett företag exempelvis köpa sig inflytande över en valrörelse genom kraftiga subventioner eller gåvor till ett partidistrikt eller liknande.

Lägg därtill att vi i Sverige saknar bestämmelser kring karens när en politiker eller en politisk tjänsteman växlar mellan politik, näringsliv eller intresseorganisationer. De politiska församlingarna i Sverige saknar också till skillnad från många andra länder register över aktörer som bedriver lobbyarbete.

Problemet är inte att en organisation eller ett företag vill påverka en beslutsfattare. Problemet är att de flesta aldrig någonsin får reda på att det funnits en kontakt dem emellan. Bara misstanken om att det med pengar i hemlighet går att påverka politiska beslut är i längden ett hot mot den svenska demokratin.

Det är dags för pr-byråerna att offentliggöra vilka uppdragsgivare de arbetar med, och det är dags för det svenska partisystemet och de parlamentariska församlingarna att öka öppenheten på alla nivåer. Om det inte går på frivillig väg så bör lagstiftning övervägas.

Sandro Wennberg

PR-konsult, Influera Sverige AB och lokalpolitiker för (S) i Värmdö.

Offentliggör sina uppdragsgivare och uppdragens inriktning

på sin hemsida: www.influera.com/uppdrag

Följ ämnen i artikeln