Taxiförbundet beter sig ohederligt mot Uber

Debattören: Kanske har Taxi 1.0 spelat ut sin roll när modernare alternativ gör intåg på marknaden

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-05-10

Som taxiåkare som valt att köra för Uber kan jag bara beklaga Taxiförbundets val att försöka mörka fakta och skuldbelägga inte bara Uber utan alla som mig, som valt att köra för tjänsten, skriver Hasse Edqvist, Taxiåkare i Stockholm, partner med Uber.

REPLIK. Claudio Skubla och lobbyisterna för Taxi 1.0, Svenska Taxiförbundet, ger sig åter på konkurrenten Uber med anklagelser om utbrett skattefusk.

Som taxiåkare som valt att köra för Uber kan jag bara beklaga Taxiförbundets val att försöka mörka fakta och skuldbelägga inte bara Uber utan alla som mig, som valt att köra för tjänsten.

Skublas debattartikel bottnar i Taxiförbundets medlemmars stora förlust av kunder till nya konkurrenter som Uber och nya Bolt. I stället för att förnya sig själva och attrahera kunder smutskastar man konkurrenter som tar marknadsandelar.

Taxiförbundets undersökning är gjord av en utomstående firma utan kunskap om taxibranschen. De har åkt Uber och hävdar sedan att allt inte gått rätt till utan att veta hur Uber fungerar.

Ubers app fungerar så att kunden får ett pris för sin resa i appen. Om resan blir kortare än ursprungligen var tänkt blir priset lägre för kunden. Den gamla taxametern är utformad på ett sådant sätt att det inte går att minska det inslagna beloppet om en resa till exempel går fortare på grund av mindre trafik.

Taxiförbundets medlemmars lösning är att fast pris gäller även om resan avslutas i förtid, för att som de säger skydda kunden, vilket i sig är helt ologiskt. Det mest logiska vore att dra av på priset ifall resan blir avsevärt kortare. Skubla vet också att Skatteverket godkänner fakturor från till exempel Uber i stället för taxameterrapporter som underlag men väljer att inte berätta detta då det inte passar hans agenda.

Vidare hävdar Skubla att de flesta som kör Uber är skattefuskare för att Uber inte betalar sociala avgifter, moms och löneskatter i Sverige. Det i sig är sant, det är inte Uber utan taxiåkeriet som betalar in moms, sociala avgifter och löneskatter till skatteverket för de utförda körningarna.

En förmedlingsavgift per körning tillfaller Uber. Denna betalar Uber skatter för i Holland där Ubers europeiska bolag har sitt säte, men majoriteten av alla inkörda pengar redovisas av åkarna på precis samma sätt som för Taxiförbundets medlemmar.

Skubla kastar dessutom sten i glashus när han anklagar Uber för skattefusk. En av Taxiförbundets största medlemmar, Cabonline som äger varumärkena Taxi Kurir, Sverigetaxi och TopCab, flyttade själva sitt säte till just Holland i syfte att betala mindre skatt i Sverige. Samma princip gäller där. Det är åkarna som kör för Cabonline som betalar merparten av skatter till Skatteverket, men Cabonline undanhåller sina vinster på samma sätt som Uber.

Det är högst ohederligt av Taxiförbundet att utmåla konkurrensen och alla taxiåkare i Sverige som valt att samarbeta med konkurrenten som fuskare, i stället för att uppmuntra sina medlemmar att skapa attraktiva tjänster. Kanske har Taxi 1.0 spelat ut sin roll nu när modernare alternativ gör sina intåg på marknaden.


Hasse Edqvist, Taxiåkare i Stockholm, partner med Uber


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här