Partierna tävlar om att göra minst för klimatet

Centerpartiet: Populism när SD, KD, M och V vill minska reduktionsplikten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-02-22

Hela Sveriges klimatarbete och arbetstillfällen på landsbygden äventyras av kortsiktig populism när SD, KD, M och V nu verkar överge våra klimatpolitiska mål. De lämnar walkover i klimatarbetet. Så enkelt är det, skriver Rickard Nordin.

DEBATT. Just nu pågår det en budgivningstävling på klimatområdet, vanligtvis handlar det om vilket parti som kan göra mest.

Men nu tävlar partierna på höger- och vänsterkanten om vem som kan göra minst.

Hela Sveriges klimatarbete och arbetstillfällen på landsbygden äventyras av kortsiktig populism när partierna nu verkar överge våra klimatpolitiska mål.

Skaran består av SD, KD, M och V som nu vill överge, se över, eller kraftigt reducera reduktionsplikten. Det styrmedel som Moderaternas miljö- och klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz själv kallat för ett av våra viktigaste klimatverktyg.

Det ska nu vattnas ut om de partierna fick bestämma. I praktiken överges transportsektorns klimatmål och riskerar hela det svenska klimatåtagandet i Parisavtalet. 

Transportsektorn står för en tredjedel av våra nationella utsläpp. Vi har kommit överens om att transportsektorns utsläpp ska minska med 70 procent till 2030. Elektrifieringen av fordonsflottan pågår, men inte i den takt som krävs för att nå utsläppsminskningsmålet med enbart de åtgärderna.

Därför är reduktionsplikten ett helt centralt verktyg för att minska utsläppen från bilar i den befintliga fordonsparken.

I höstas var alla partier i riksdagen förutom SD överens om att andelen förnybara bränslen som blandas in med dieseln successivt ska höjas till 66 procent år 2030. Det kommer sänka utsläppen med sju miljoner ton koldioxid. Sedan januari i år ligger andelen på 30 procent.

Men nu har budgivningen satt igång. Ena dagen sa KD att de vill tillbaka till 14 procent och andra dagen försökte SD toppa dem med ett förslag på 5 procent. Både Moderaterna och Vänsterpartiet har signalerat att de, på ett eller annat sätt, också vill sänka reduktionsnivåerna.

Om vi lägger oss på lägsta möjliga reduktionsnivå som flera partier nu föreslår, kommer utsläppen öka med 55 miljoner ton till 2030. Det är mer än Sveriges samlade nationella utsläpp under ett helt år.

Om partierna på allvar vill göra detta, då lämnar man walkover i klimatarbetet. Så enkelt är det.  

Reduktionsplikten är inte bara ett av våra viktigaste klimatverktyg, det är även ett viktigt verktyg för att öka Sveriges produktion av biodrivmedel.

Det var därför som det var så viktigt för Centerpartiet att vi hade kvotplikter fram till och med år 2030, för att skapa långsiktighet.

Att producera biodrivmedel i Sverige tryggar vår försörjning så att exempelvis Försvarsmakten kan slippa vara beroende av rysk olja. Det är också ett utmärkt sätt att skapa nya arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt på landsbygden.

Om Sverige skulle producera biodrivmedel i stället för att importera motsvarande mängd skulle vi kunna skapa cirka 300 nya jobb per producerad TWh biobränsle. Det rör sig alltså om minst 9 000 nya arbetstillfällen, och då räknar man inte indirekta arbetsmöjligheter.  

Man far också med osanning vad gäller biodrivmedlets hållbarhetsegenskaper.

Krav för att biodrivmedel ska klassas som hållbara är fastställda i lag i EU:s förnybartdirektiv. I reduktionsplikten har vi dessutom gått längre än så och har i praktiken förbjudit användning av biodrivmedel från palmolja.

Svenska biodrivmedel har därtill ett klimatmervärde ur ett livscykelsperspektiv, eftersom de beräknas ha liten påverkan på markanvändningen.

Drivmedelspriset har blivit högt vid pump. Inte minst för att priset på olja och gas har skjutit i höjden.

Just därför la Centerpartiet förslag om att slopa skatten på den förnybara andelen biodrivmedel i reduktionsplikten. Vi vill att det ska löna sig att blanda in en högre andel förnybart i tanken, utan att bestraffa bilisterna.

SD, KD, M och V väljer en farlig väg när man på olika sätt i stället vill subventionera det fossila, minska klimatambitionerna och göra det enklare att öka utsläppen. Det är som att backa in i framtiden.

Vi tycker att man ska vara öppna mot väljarna och tala om konsekvenserna deras förslag skulle få för utsläppen, för vårt klimatmål och för efterlevnaden av Parisavtalet.

För Centerpartiet är valet enkelt. Vi vill göra det enklare att göra rätt utan att bestraffa mobiliteten, och satsa på åtgärder som ökar den svenska biodrivmedelsproduktionen. Det är så hela landet tjänar på omställningen. Det är win-win på riktigt.  


Rickard Nordin, klimat-och energipolitisk talesperson (C)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.