Låt kollektivtrafiken vara gratis för barn

Majblomman: Unga ska inte behöva tjuvåka på grund av ekonomisk utsatthet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-10-27

Ingen under 18 ska behöva tjuvåka till kulturskolan eller tacka nej till ett helgjobb för att bussen är för dyr. Ytterst handlar det om rätten till en meningsfull fritid, skriver Åse Henell.

DEBATT. ”Tonåringen lever tillsammans med mig, mamman. Vår ekonomi är begränsad av skulder och därför drabbas hon. Med ett Skånetrafikens kort så hade hon kunnat komma ut lite.”

Citatet är hämtat ur en ansökan till Majblomman. Varje år delar vi ut ekonomiskt stöd till barn och tonåringar som inte har råd med busskort.

Det gör vi eftersom svenska kommuner och regioner fallerar vad gäller barns möjlighet att ta sig fram på fritid, kvällar och lov. Utan majblommepengar blir man sittande hemma på höstlovet, om man inte vill tjuvåka.

I vår nya rapport ”Vinstlott eller nitlott?” kan vi konstatera att i varannan svensk kommun åker inga barn kostnadsfritt med kollektivtrafiken på loven.

På kvällar och helger ser det ungefär likadant ut: i sex av tio kommuner erbjuds inga barn eller ungdomar avgiftsfria resor då. 

Och nej, de här ungdomarna kan inte ta cykeln eller fråga om skjuts. Det finns ingen cykel. Det finns ingen bil.

För de cirka tio procent av barnen i vårt land som lever i ekonomisk utsatthet är de enda reella alternativen i princip att promenera eller stanna hemma.

Majblommans rapport visar också att villkoren för barns tillgång till kollektivtrafiken varierar från budgetår till budgetår.

  • I våras fattades till exempel ett snabbt beslut på regionnivå om att dela ut sommarlovskort till högstadie- och gymnasieelever i Stockholm.
  • I Göteborgs kommun bestämde man sig också hux flux för att förse äldre barn med sommarlovskort hos Västtrafik.
  • I Region Skåne fick barn och ungdomar i stället betala för sina sommarlovsresor. Vad som händer 2023 återstår att se.

Bristen på förutsebarhet är mycket problematisk, och innebär i praktiken att barn och tonåringar från fattiga familjer drar nitlotten i ett lotteri där bostadsort och familjeekonomi tillåts spela roll. 

Vi är mycket skeptiska till den asymmetri som uppstår när regioner och kommuner behandlar barns möjlighet att ta sig fram som något lättviktigt att bjuda på när det passar, men som kan dras in när annat anses viktigare.

Majblomman vill se ett slut på det kollektivtrafiklotteri som barn och tonåringar hamnar i, där det gäller att ha tur med bostadsort och familjeekonomi.

Ingen under 18 ska behöva tjuvåka till kulturskolan eller tacka nej till ett helgjobb för att bussen är för dyr. Ytterst handlar det om rätten till en meningsfull fritid som slås fast i barnkonventionen – svensk lag sedan 2020.

Vi är medvetna om att inga kollektivtrafikreformer är ”gratis” i samhällsekonomisk bemärkelse. Att våga satsa brett på barns välfärd är särskilt viktigt i svåra tider.

Det är de fattigaste barnfamiljerna som drabbas först och hårdast när krisen kommer. Det såg vi under pandemin, och det ser vi just nu med den annalkande lågkonjunkturen.

Att samhället förmår parera kriser genom att investera socialt i barns vardagliga behov är avgörande för att alla barn ska kunna växa upp med jämlika och rimliga villkor i vardagen.

Därför efterlyser Majblomman en nationell strategi och en samsyn i alla kommuner och regioner, för kostnadsfri kollektivtrafik för alla barn, oavsett var man bor och vilka föräldrar man har.


Åse Henell, generalsekreterare Majblommans Riksförbund


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.