Tidöavtalet löser inte skolans marknadskaos

Sveriges lärare: Det räcker inte med halvmesyrer, Lotta Edholm

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-10-20

 I onsdags utsågs liberalen Lotta Edholm till Sveriges nya skolminister. Vi är dessvärre tveksamma till om det nya Tidöavtalet innehåller rätt lösningar. Här är ödesfrågorna som avgör skolans framtid, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén.

DEBATT. Det är en diger uppgift som väntar dig på ditt nya jobb som skolminister, Lotta Edholm.

Sveriges Lärare har höga förväntningar på att du från dag ett kavlar upp ärmarna och banar väg för en skola där alla elever har likvärdiga möjligheter att lyckas.

Vem det var som mördade skolan undersöktes i en tv-serie i våras.

Att svensk skola dödförklarades på bästa sändningstid säger en hel del om läget. Men viktigare än att hitta den skyldige till sakernas tillstånd är att det tas krafttag för att vända utvecklingen.

Kan lärarna nu räkna med att du sätter skolan först och håller lärarna högst?

Att den nya regeringen får skolan på rätt köl är avgörande för Sveriges framtid.

Det är oacceptabelt att var tredje elev av en årskull inte lyckas med sin skolgång och riskerar arbetslöshet och utanförskap. Det drabbar den enskilde hårt men undergräver också landets förmåga till tillväxt och välfärd. 

Vi är dessvärre tveksamma till om det nya Tidöavtalet innehåller rätt lösningar. Ödesfrågorna som avgör skolans framtid löses inte med halvmesyrer.  

Flytta huvudansvaret från kommunerna till staten.

En likvärdig skola är ouppnåeligt så länge kommunerna har huvudansvaret för skolans finansiering. Det är bara staten som kan garantera likvärdiga grundförutsättningar för landets skolor.

Vi vet att Liberalerna också är av den åsikten, liksom majoriteten av väljarna och lärarfackens ca 300 000 medlemmar. Därför förväntade vi oss mycket mer av det nya regeringsprogrammet än bara en bindande skolpengsnorm.

När utredningen om statligt huvudmannaskap landar på regeringens bord, är vår uppmaning att göra om och göra rätt!

Gör upp med marknadskaoset.

Likvärdighetsproblemen kan inte lösas så länge vinstjakt tillåts vara viktigare än elevernas rätt till kunskaper. Vi ska ha skolor med legitimerade och behöriga lärare som har förutsättningar att göra ett bra jobb och där resurser finns för att ge alla elever det stöd de behöver.

Att skolaktörer tummar på dessa grundläggande byggstenar i syfte att tjäna pengar saknar inte bara motstycke i världen, det leder också till många negativa effekter som påverkar hela skolsystemet.

Tidöavtalets förslag på reform kommer inte att lösa problemen. Vi vill se en trovärdig plan för hur skattebetalarnas pengar som är ämnade för elevers utbildning ska kunna gå till just det.

Ta tag i lärarbristen.

Tiotusentals legitimerade lärare saknas i skolan. Kommuner står handfallna, trots att varningslamporna blinkat i decennier.

De stängda skolorna i Kiruna är troligen bara början. I hundratals skolor är antalet obehöriga ”lärare” alarmerande hög.

Pröva att smaka på formuleringen obehörig pilot eller obehörig läkare så inser du lätt att situationen med obehöriga som fyller våra skolor är oacceptabel.

Samtidigt vill den nya regeringen utöka undervisningstiden i matematik och svenska. Vem ska göra jobbet? Läget är akut och det krävs särskilda åtgärder som förbättrar lärarnas arbetssituation och ökar läraryrkets attraktivitet.

Vi räknar med att du ska lyckas övertyga regeringskollegor och riksdagspolitiker, oavsett partipolitisk färg, om att ta skolans problem på allvar. För om Sverige ska vända utvecklingen krävs politisk samling och vilja till gemensamt ansvarstagande.

Skolan behöver mer resurser – inte besparingar – och Sverige måste få ett långsiktigt hållbart skolsystem som gör att fler vill bli och förbli lärare.

Nu finns möjlighet till nystart. Med rätt reformer går det att skaka liv i ”den mördade” skolan. Skolan var den näst viktigaste frågan för väljarna oavsett partisympati.

Vi lärare förväntar oss helt andra förhandlingsresultat och politiska krafttag för en likvärdig skola, för hela Sveriges skull.


Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet, blivande Sveriges lärare
Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund, blivande Sveriges lärare 


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.