Gör det mer lönsamt att sponsra damidrott

C: Politiken speglar ej kämpaglöden i landslaget

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-07-17

Av skatteskäl är det generellt sett mer ekonomiskt gynnsamt att sponsra herrar. Detta beror på att avdragsrätten för sponsring i praktiken avgörs av de motprestationer som sponsorföretaget får tillbaka från klubben som sponsras. Motprestationer kan till exempel bestå av reklam och marknadsföring vilket inte sällan mäts genom antalet besökare på till exempel en match. Men när företag sponsrar idrottsföreningar i dag kan det inte jämföras med hur det var för tio år sedan, skriver företrädare för Centerpartiet.

DEBATT. I dag hejar hela Sverige fram vårt fotbollslandslag till seger mot Portugal.

Men samtidigt som intresset för damfotbollen ökat enormt under de senaste åren så är regelverken mellan mäns och kvinnor idrottande fortfarande inte jämställt.

Sverige saknar en modern sponsringslagstiftning vilket innebär att det i dag av skatteskäl tyvärr är mer ekonomiskt lönsamt att sponsra herridrott än damidrott.

I början av april fattade riksdagen, på initiativ av Centerpartiet, beslut om att starta arbetet med ett jämställt regelverk för sponsring.

Det borde vara en icke-fråga att det ska vara jämställda regelverk mellan mäns, kvinnors och barns idrottande.

Olika partier kan säkerligen ha olika åsikter på detaljnivå men det borde rimligen inte finnas några som helst politiska konflikter i frågan om att lika villkor ska gälla för att sponsra ett herrfotbollslag i division 1 som ett damfotbollslag i samma division.

Men tyvärr ser inte dagens regelverk ut så.

Att sponsra damidrott är relativt sett dyrare än att sponsra herridrott. Orsaken är avdragsreglerna. Av skatteskäl är det generellt sett mer ekonomiskt gynnsamt att sponsra herrar.

Detta beror på att avdragsrätten för sponsring i praktiken avgörs av de motprestationer som sponsorföretaget får tillbaka från klubben som sponsras. Motprestationer kan till exempel bestå av reklam och marknadsföring vilket inte sällan mäts genom antalet besökare på till exempel en match.

Men när företag sponsrar idrottsföreningar i dag kan det inte jämföras med hur det var för tio år sedan.

En vindpinad skylt vid sidan av fotbollsplanen som marknadsför den lokala VVS-firman har kompletterats med att företagets logotyp finns med i föreningens nyhetsbrev och på dess hemsida.

Företag kan också få hög exponering via inlägg på idrottsföreningars sociala medier som Instagram och Facebook.

Dessutom är sponsring av idrottsverksamhet för många företag en viktig del i deras sociala engagemang. Inte minst gäller detta deras engagemang i barn- och ungdomsidrotten.

Just nu speglar inte politiken viljan och kämpaglöden som vi ser i landslaget.

I stället för att agera skyndsamt så har regeringen fortfarande inte ens tillsatt en utredning. Det skickar fel signal till alla fans och idrottare.

Svensk idrott är en viktig och positiv kraft i samhället. Med 3,2 miljoner medlemmar i 20 000 ideella föreningar och 650 000 ledare skapar idrottsrörelsen en rad positiva bieffekter.

Vi borde alla kunna enas om att det ska rättas till att en så central kraft i det svenska samhället i praktiken inte har en lagstiftning som skapar jämställda förutsättningar.


Centerpartiet menar att vi inte kan ha det som i dag med ett föråldrat lapptäcke av prejudikat som styr och gör att till exempel exponering via sociala medier inte tas med i beräkningen.

Lagstiftningen rimmar helt enkelt inte med hur exponering och motprestationer ser ut 2022 och arbetet med att ta fram ett nytt regelverk kan inte vänta.


Per Åsling, riksdagsledamot, Centerpartiet


Helena Vilhelmsson, riksdagsledamot, Centerpartiet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.