Biodrivmedel är ingen frälsning för miljön

Replik från Sverigedemokraterna om reduktionsplikten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-02-23

Vilken värld befinner sig C i? Det är hög tid att begrava illusionerna om biodrivmedel som någon sorts frälsning för miljön och i stället ta större hänsyn till svenskt näringsliv och svensk landsbygd. Replik från Martin Kinnunen och Thomas Morell, SD.

REPLIK. I ett läge där Sverige har världens högsta priser på bensin- och diesel hävdar Rikard Nordin (C) att vårt förslag om att sänka reduktionsplikten från 30 till 5 procent är populism.

Med ett dieselpris som i dagsläget ligger på drygt 21 kr/litern undrar vi vilken värld Centerpartiet befinner sig i?

Sverigedemokraterna har sedan reduktionspliktens införande framhållit att den gör bränslet dyrare utan att det blir någon större skillnad för miljön.

Dessutom försämrar reduktionsplikten konkurrensmöjligheterna för svenskt näringsliv såväl som att den slår hårt mot alla som bor och verkar på landsbygden.

Så sent som i juni 2021 röstade alla riksdagspartier förutom Sverigedemokraterna för en tidsplan som innebar en upptrappning av reduktionsplikten till år 2030. Den årliga stegvisa höjningen kommer innebära att reduktionsplikten för bensin hamnar på 28 procent och för diesel på 66 procent.

Ett orimligt mål, som långt före 2030 lär stoppas av en riksdagsmajoritet.

Det är hög tid att begrava illusionerna om biodrivmedel som någon sorts frälsning för miljön och i stället ta större hänsyn till svenskt näringsliv och svensk landsbygd.

Sverigedemokraterna vill se en kraftig sänkning av reduktionsplikten, till nivåer som bättre harmoniserar med vad Sverige själva med höga miljökrav kan producera.

Vi ser vidare, vilket framgår tydligt i vårt eget budgetförslag men även i vår budget med Moderaterna och Kristdemokraterna, att det långsiktiga spåret med elektrifiering av svensk fordonspark samt laddinfrastruktur är att föredra.

Ett tecken på att både marknaden och enskilda delar den uppfattningen är uppgången av försäljning av eldrivna samt laddbara bilar.

Den centrala frågan att ställa till Centerpartiet är hur klimatet och miljön tjänar på att svenskt näringsliv, landsbygd och svenska medborgare tvingas betala världens högsta bensin- och drivmedelspriser när Sverige står för en knapp promille av de klimatpåverkande utsläppen?


Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson (SD)
Thomas Morell, trafikpolitisk talesperson (SD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.