Malmö är inte i topp – sluta vara självgoda

Slutreplik från C om cyklisternas villkor i Sveriges tredje största stad

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-06-08

Vi är glada att man tror att Malmö är en cykelstad i världsklass, det är ett rykte vi gärna lever upp till. Men då krävs mer handlingskraft med fokus på de säkra, smidiga och bekväma cykelbanor, skriver Charlotte Bossen, Martin Molin och Max Gnipping (C).

SLUTREPLIK. Malmö har varit en föregångare som cykelstad, men den som jämför oss med Köpenhamn och Amsterdam bör nog göra sin omvärldsspaning en gång till.

Schönström och Linné vill påminna om att Malmö toppat Cykelfrämjandets kommunranking fyra gånger det senaste decenniet. Vi hoppas att S och L inte missat det faktum att trenden varit nedgående sedan 2017. Förra året hamnade Malmö för första gången utanför topp tio.

I år klättrade Malmö, men inte på grund av nya cykelvägar, utan på grund av våra stora satsningar på påverkanskampanjer och kommunikation. Kommunikation med ett budskap: att Malmö är en av världens bästa cykelstäder.

Det är positivt att många cyklar i Malmö, men Schönström och Linné verkar blanda ihop begreppen cykelstad och stad med cyklister. Malmö är en ung och växande stad, och många saknar både körkort och bil.

När Schönström mäter framgång i antal cyklar förbiser han att många inte har något val. De cyklar året om, oavsett hur smala, ojämna och svårförståeliga många cykelvägar må vara.

Många barn blir i dag skjutsade till skolan i brist på säkra cykelvägar, äldre som upptäcker elcykeln vågar sig inte ut då de inte känner sig säkra och invanda bilister blir inte frälsta när cykelvägarna varken är kortare eller rakare än bilvägen. När Malmö växer måste fler börja cykla, och de förtjänar bättre cykelvägar.

Cykelfrämjandet lyfter att Malmö ligger efter i både investeringar och befintlig infrastruktur. Utöver de 10 mil cykelbana vi skulle behöva för att vara ikapp andra storstäder saknas också 60 miljoner kronor i nyinvesteringar, varje år.

Medan andra städer slåss om topplatsen tar Malmös styre det lugnt och jobbar på lite försiktigt. På Tessins väg bygger man först nu en cykelbana, vilken klubbades i nämnden 2013. På Davidshallsgatan blir det snart en cykelbana som utretts sedan 00-talet.

När S och L vill testa temporära cykelfartsgator på tre undanskymda platser utreds det av konsulter i över ett år, när storstäder runt om i Europa vill underlätta för cyklister under pandemin stänger man av körfält på motorvägen över en natt. Storstäder som Oslo, New York och Paris har antagit kraftfulla planer för att underlätta för cyklister, i jämförelse har Malmö knappast ledartröjan.

Vi är glada att man tror att Malmö är en cykelstad i världsklass, det är ett rykte vi gärna lever upp till. Men då krävs mer handlingskraft med fokus på de säkra, smidiga och bekväma cykelbanor. Att självgott klappa sig på axeln kanske vi kan överlåta till någon som förtjänar det?


Charlotte Bossen, gruppledare i Kommunfullmäktige (C)
Martin Molin, 2:e vice ordförande Stadsbyggnadsnämnden (C)
Max Gnipping, ersättare Miljönämnden (C)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en slutreplik. Läs hela debatten här