Oseriösa spelbolag lockar till missbruk

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2015-09-16

Svenska spel: Dags för gemensam självreglering på spelmarknaden

Spelbolagen borde gemensamt kunna ta sitt förnuft till fånga och slopa de värsta avarterna av erbjudanden, skriver Lennart Käll på Svenska spel.

DEBATT. Den svenska spelmarknaden står inför en välkommen renovering. Regeringen har aviserat att ett licenssystem ska införas 2018. Det innebär att alla aktörer som vill erbjuda spel till svenska konsumenter får köpa licenser, betala skatt och följa svensk lagstiftning.
Svenska Spel välkomnar att det sätts punkt för dagens vilda västern på spelmarknaden. Det innebär förhoppningsvis ordning och reda, lika villkor för alla spelbolag och fokus på stärkt konsumentskydd. Alla spelbolag bör tvingas leva upp till precisa krav på spelansvar med bland annat tydliga restriktioner och riktlinjer för hur spelen marknadsförs. En logisk konsekvens borde bli att oseriösa aktörer försvinner.

Tyvärr dröjer det innan ett nytt licenssystem kan införas. Tidigast 2018 räknar man från politiskt håll att systemet är på plats. Under tiden kommer oseriösa bolag att locka spelare med falska löften och bonusar. Nyligen larmade Lotteriinspektionen om två nya prenumerationslotterier som med oetisk marknadsföring lockar med garanterade vinster.
Det här är bara en i raden av uppseendeväckande lockelser från oseriösa aktörer. Marknadsföringen av spel och lotterier blir allt aggressivare. I fjol investerade spelbolagen på den svenska marknaden drygt 3,6 miljarder kronor på reklam. Fram till och med juni i år har bolagen spenderat drygt 1,5 miljarder kronor på reklam enligt SIFO.

Den absoluta majoriteten av reklamen kommer från nätbolag som inte har tillstånd att verka i Sverige. De gör framför allt reklam för kasino och spelautomater. Två produkter som är förknippade med en väldigt hög andel problemspelare.

Bolagen lockar med bonusar, rabatter och fria spel men att det kräver att kunden spelar för stora pengar döljs i det finstilta. Färsk statistik från Folkhälsomyndigheten visar att upp till 10 procent av unga män mellan 16–29 år har riskabla spelvanor som i värsta fall kan utvecklas till spelproblem. Psykisk ohälsa, sjukskrivningar, bedrägerier och annan brottslighet kostar samhället enorma summor. För att inte tala om det mänskliga lidandet hos spelmissbrukare och anhöriga.
Utvecklingen på spelmarknaden är djupt oroande. Svenska Spel efterlyser ett större ansvar från samtliga spelbolag, även dem med tillstånd. Risken finns nämligen att oetisk och oseriös reklam får konsumenternas förtroende för branschen att sjunka ytterligare. Konkurrensen om kunderna är tuff och där konkurrensen hårdnar tenderar också kampen om konsumenternas pengar bli än mer oetisk.
I väntan på den nya lagstiftningen – som välkomnas av alla spelaktörer – borde spelbolagen föregå med gott exempel. Vi borde själva peka ut riktningen för vilken typ av erbjudanden och marknadsföring konsumenterna har att vänta vid ett licenssystem. I sammanhanget har också mediebranschen ett ansvar. Jag tycker det är rimligt att mediebolagen tillämpar en försiktighetsprincip när det gäller att ta in oetiska annonser för nätkasino. 

Självreglering kommer att vara ett viktigt inslag i ett licenssystem och det finns ingen anledning att vänta. SPER (Spelbranschens etiska råd) som samlar spelbolagen med tillstånd i Sverige har riktlinjer för etisk marknadsföring med t ex ett förbud mot reklam för riskspel med höga bonusar. Spelbolagen i Sverige – framtidens licensinnehavare – borde gemensamt kunna ta sitt förnuft till fånga och slopa de värsta avarterna av erbjudanden.

Ett sådant agerade skulle sannolikt öka förtroendet för hela branschen samtidigt som det stärker konsumentskyddet och visar att vi som vill verka på en framtida svensk licensmarknad är så seriösa och ansvarstagande som vi säger oss vara.
 

Lennart Käll

VD Svenska Spel