Det är fel väg att driva upp bränslepriserna

Replik från KD om reduktionsplikten

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-02-24

Lantbruk, transportföretag och privatpersoner drabbas på ett orättfärdigt sätt när reduktionsplikten gör att dieselpriset ökar med cirka tre kronor per liter. Vi anser att Sverige ska följa det mål som EU anger för år 2030, nämligen 14 procent. Replik från KD.

REPLIK. Rickard Nordin går till angrepp på KD, och menar att vi vill göra så lite som möjligt när det gäller klimatet.

Inte alls. KD och C är överens om att koldioxidutsläppen måste minska men har landat i olika vägar dit.

Lantbruk, transportföretag och privatpersoner drabbas på ett orättfärdigt sätt när reduktionsplikten gör att dieselpriset ökar med cirka tre kronor per liter.

Vi anser att Sverige ska följa det mål som EU anger för år 2030, nämligen 14 procent.

Prisutvecklingen på drivmedel den senaste tiden gör att många företag och privatpersoner går på knäna.

Det är fel att ytterligare driva upp priset genom dagens höga reduktionsnivå. Genom att vi lägger oss på samma nivå som EU:s kommer att ha år 2030 skapar vi mer konkurrenskraft hos våra företagen och en bättre möjlighet att leva även på landsbygden.

Enligt Preem importerar Sverige 85 procent av biodrivmedlet. Självklart kommer det bränslet att konsumeras någon annanstans på jorden om det inte används i Sverige, det gör att klimatnyttan blir den samma oavsett om detta bränsle konsumerats i Sverige eller i något annat land.

KD anser att klimatfrågan är större än Sverige. Att stilla ett dåligt klimatsamvete genom att tvinga våra åkare, jordbruk och barnfamiljer betala mer för diesel är ingen bra miljöpolitik.

C verkar tyvärr inte längre se den verklighet en stor del av svenskarna ser varje gång de tankar.

Den storskaliga produktionen av biodrivmedel har inte kommit igång i Sverige utan ligger flera år fram i tiden. För de som vill satsa finns fler viktiga parametrar än en påtvingad efterfrågan hos konsumenterna.

Långsiktiga villkor gällande skatter och miljötillstånd ger samma effekt på viljan att investera. Men fram till att det börjar levereras svenskt biobränsle i stor skala anser vi att inblandningen skall vara samma som i EU.

Nordin anklagar KD för att vilja backa in i framtiden.

Kalla det vad ni vill, men det är anmärkningsvärt att C hellre kör full fart framåt in i en bergvägg med konkursade företag och utblottade familjer som följd, inte minst på landsbygden.


Kjell-Arne Ottosson, klimatpolitisk talesperson (KD)
Magnus Jacobsson, trafikpolitisk talesperson (KD)
Magnus Oscarsson, jordbrukspolitisk talesperson (KD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.