Dags att sjösätta nya regler för vattenskotrar

Kanotförbundet: Gasar ifrån både lag och sunt förnuft

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-07-16

Problemet är inte nytt men i år har omdömeslös körande med vattenskotrar eskalerat till nya nivåer. Det är hög tid att ansvariga myndigheter och beslutsfattare agerar och inför konkreta åtgärder för en tryggare sjöfart, skriver debattörerna.

DEBATT. Sverige, med sina fantastiska vatten och det utbredda intresset att vistas på dessa, måste på alla områden fortsätta värna en trygg och säker sjöfart.

Det är hög tid att diskussionerna kring vattenskotrar nu övergår till konkreta åtgärder.

Människor utsätts för fara samtidigt som många fina och uppskattade vatten- och strandmiljöer störs och blir otillgängliga.

Det är både orimligt och oacceptabelt.

Förutom härliga upplevelser på vattnet har denna sommar dessvärre även inletts med i stort sett dagliga vittnesmål kring oroväckande upplevelser av vattenskotrar.

Problemet är inte nytt, men i år har omdömeslös och ibland olaglig vattenskoterkörning eskalerat till nya nivåer.

Från flera olika delar av landet får vi ta del av berättelser om olovlig körning, medvetet trakasserande av paddlare, fåglar som skräms eller skadas och en fullkomlig avsaknad av allmänt sjövett.

Vattenskoterförordning och åldersgränsen på 15 år är inte effektiv, förordningen är dessutom ifrågasatt utifrån EU-lagstiftning och används därför inte i praktiken.

Däremot omfattas alla vattenskoterförare av andra gällande regler och har ett ansvar att köra säkert, inte orsaka skada eller olägenhet för människors hälsa, natur eller miljö.

Vittnesmålen om respektlösa vattenskoterförare talar sitt tydliga språk – alltför många bryr sig inte ett dugg och gasar ifrån både lag och sunt förnuft.

Med många oroväckande berättelser från kanotister, från barn till äldre, i färskt minne är det trots allt glädjande att se att det råder en stor samstämmighet att något måste göras.

När rådgivande myndigheter, ansvariga ministrar, nationella organisationer inklusive intresseföreningar för vattenskotersporten, och väldigt många enskilda uttrycker en uppenbar oro över utvecklingen och en vilja att göra något åt det är det hög tid att agera.

Situationen kräver handling för att värna en trygg och inbjudande sjöfart.

Kanotförbundet vill se konkreta åtgärder:

  • Allmän hastighetsbegränsning för vattenskotrar, det vill säga att det inte går att överskrida en viss hastighet, liknade moped eller långtradare.
  • Krav på utbildning och förarbevis.
  • Lagförande av överträdelser.
  • Krav på information om regler och förutsättningar från uthyrare och försäljare.

Allas rätt till våra vatten betyder inte fria rättigheter - utan tvärtom stort ansvar. När ansvaret brister har vi två alternativ.

Vi kan antingen konstatera att en inbjudande, trygg och säker sjöfart inte längre gäller fullt ut. Eller också kan vi införa effektivare regler med tydliga påföljder så att det inte råder några tvivel kring vad som gäller eller hur överträdelser ska hanteras.

Valet mellan dessa två alternativ borde vara självklart - så även för ansvariga myndigheter och beslutsfattare.


Dag Johansson, generalsekreterare Svenska Kanotförbundet
Lars Martinsson, ordförande Svenska Kanotförbundet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.