För många finns inget alternativ till bilen

Replik från Skattebetalarnas vd Christian Ekström om höjd bensinskatt

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-05-08 | Publicerad 2019-02-21

Några kronors högre bensinskatt i Sverige gör varken till eller från för klimatet, däremot får det stor effekt på hushållsekonomin för barnfamiljen på landsbygden. Allra hårdast slår en skattehöjning mot dem som inte har råd att byta bil, skriver Christian Ekström, vd Skattebetalarna.

DEBATT Världens högsta bensinskatter måste bli ännu högre för klimatets skull, tycker både Mattias Goldman och Lorenz Tovatt.

Problemet är bara att högre bensinskatter inte räddar klimatet. Däremot får det stor effekt på hushållsekonomin för hundratusentals svenskar.

I januariöverenskommelsen har S, MP, C och L kommit överens om en grön skatteväxling på minst 15 miljarder. Mattias Goldman försöker omdefiniera idén med en grön skatteväxling och vill att pengarna staten drar in på höjda bensinskatter ska gå till matsubventioner och kollektivtrafik. Om den förment liberala tankesmedjan får som den vill blir det alltså en skatte- och utgiftshöjning istället för skatteväxling.

Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Lorenz Tovatt har förstås rätt i att dagens bilar drar mindre bränsle än de gjorde för 20 år sedan. Men han borde också inse att det är långt fler faktorer än den svenska bensinskatten som påverkar teknikutvecklingen.

Den gröna omställningen är redan på väg. Försäljningen av elbilar har formligen exploderat och var tionde bil som såldes i Sverige förra året var en elbil. Det kommer inte dröja länge innan elbilarna är billigare än fossildrivna bilar och helt tar över nybilsmarknaden.

Några kronors högre bensinskatt i Sverige gör varken till eller från för klimatet, däremot får det stor effekt på hushållsekonomin för barnfamiljen på landsbygden. Och allra hårdast slår en skattehöjning mot dem som inte har råd att byta bil.

Den bristande förståelsen för hur vardagen ser ut för många svenskar är faktiskt det mest uppseendeväckande i såväl Goldmans som Tovatts repliker. För den som bor i storstäderna är kollektivtrafik – i alla fall för det mesta – ett alternativ.

Men för många finns det inget alternativ till bilen. För de flesta som bor utanför våra tätorter är bilen ett måste, för att ta sig till jobbet, skjutsa barnen till skola och fritidsaktiviteter eller för att handla mat.

För dem utgör kostnaden för bensin redan idag en ekonomisk börda. De ständigt stigande bensinskatterna gör det knappast lättare att få livet att gå ihop.

Att till så begränsad miljönytta straffbeskatta dem med små marginaler och utan alternativ är helt enkelt inte försvarbart.


Christian Ekström, vd Skattebetalarna


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs hela debatten här