Förnyelse är en viktig del av Ikea-andan

Replik från Ikea om sitt kontantlösa varuhus i Gävle

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-10-25 | Publicerad 2018-10-23

Vår vilja till förnyelse innebär också att undersöka förändringar såsom att testa ett kontantfritt varuhus, skriver Peter Nilsson, Customer Experience Manager, IKEA Sverige.

REPLIK. Vi är inne i en tid där digitaliseringen förändrar vår värld i väldigt snabb takt. Våra kunders köpbeteende är annorlunda idag än för bara några år sedan. Fler och fler konsumenter handlar från butiker som bara finns på nätet – där kontanter inte finns.

Ingvar Kamprad var mån om att Ikeas vision och värderingar skulle leva vidare hos alla Ikea-medarbetare runt om i världen. Ikea-andan bygger bland annat på vår ständiga vilja till förnyelse. Detta har aldrig varit så aktuellt som nu.

Våra servicetjänster utvecklas och vi kan idag göra mer av det arbetet våra kunder tidigare behövde göra själva. Vi erbjuder personliga heminredare i våra varuhus och monterar möbler hos våra kunder.

Dessutom sänker vi priserna på våra leveranser och hittar nya vägar för de platta paketen att nå människors hem. Denna vilja till förnyelse innebär också att undersöka förändringar såsom att testa ett kontantfritt varuhus.

Den absoluta majoriteten av betalningarna på våra IKEA-varuhus i Sverige sker på annat sätt än med kontanter. Därför vill vi på IKEA Gävle testa att under tre månader undersöka kundernas reaktioner av ett kontantfritt varuhus.

Inför testet frågade vi våra kunder hur de handlar och vad som är viktigt för dem när de besöker ett Ikea-varuhus. Svaret var att kontantbetalning inte var viktigt, däremot var tillgång till fullt Ikea-sortiment och prisvärda servicetjänster det.

I dag kan varuhusets medarbetare lägga mer av sin tid på att erbjuda våra kunder ännu bättre shoppingupplevelser och bidra med mer heminredningskompetens.

Testet är i full gång och när det är avslutat, kommer vi utvärdera och bestämma oss för hur vi gör framåt. Ikea är för de många och vi har förståelse för de kunder som inte är bekväma med kort och under testperioden får vi möjlighet att både lyssna och hitta lösningar.

Vi vill att alla ska känna sig välkomna till Ikea.


Peter Nilsson, Customer Experience Manager, Ikea Sverige



Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här

Följ ämnen i artikeln