Visa de unga i förorten vad entreprenörskap är

Debattören: Det är skillnad på att driva en frisersalong och starta ett tech-företag

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-01-21

Den största barriären för framgångsrikt entreprenörskap i förorten är osynlig. Det är den allmänna mentaliteten och synen på vad som utgör sysselsättning bland invandrare, skriver Jacob Hansen Karaduman.

DEBATT. Det talas ofta om växande samhällsklyftor i Sverige, dock så diskuteras sällan rollen av företagande, entreprenörskap och innovation.

Häri återfinns en situation som kräver en mer genomtänkt lösning än att blint kasta resurser mot en mångfaldig och växande invandrarpopulation.

Den lilla gångväg som skiljer Sveriges hyllade innovationsnav Kista från övriga Järva fungerar som en perfekt illustration av skillnaden i hur ”entreprenörskap” utövas mellan de två geografiskt nära men ändå kulturellt så olika områdena.

Under min uppväxt i Akalla har jag sett hur lokalt entreprenörskap spelar en viktig roll i samhället, både kulturellt och socialt såväl som ekonomiskt. Akalla är fullt av småföretagare och affärsinnehavare.

Bara ett par minuters promenadväg från Akalla ligger Kista – ett område med smeknamnet "Europas Silicon Valley", hem för hundratals stora internationella företag så väl som universitet och startup-inkubatorer, något som lett till att Kista blivit en grogrund för lokalt grundade teknikföretag.

Där Akallas handlare med utländskt påbrå blir sinnesbilden för lokalt företagande i förorten, har teknikpendlare gjort Kista synonymt med termerna "skalbar", "internationell" och "innovation".

Hur kommer det sig att företagande skiljer sig så mellan Kista och övriga Järva? Svaret ligger inte i brist på resurser utan snarare i vart ambitionsnivån läggs.

Det måste självklart finnas utrymme för både småskaliga självförsörjande verksamheter såväl som multinationella aktörer, men vad som är tydligt är att det finns en oproportionerlig skillnad i typen av verksamhet hos entreprenörer med utländsk bakgrund gentemot etablerade svenska aktörer.

Kontrasten mellan Akalla och Kista kan härledas till flera "hårda" faktorer:

  • Brist på inflytelserika nätverk inom näringslivet
  • Tillgång till framgångsrika mentorer och inkubatorer
  • Tillgång till riskkapital

Den största barriären för framgångsrikt entreprenörskap i förorten är dock osynlig. Det är den allmänna mentaliteten och synen på vad som utgör sysselsättning och entreprenörskap bland invandrare.

Många av de initiativ och arbetsmarknadsprogram som finns syftar till att få invandrare att välja entreprenörskap i stället för att förbli arbetslösa. Även om dessa initiativ inte är problematiska i sig självt så tar de fokus från den större, långsiktiga potentialen som finns i förorten.

De måste kompletteras med specifika initiativ som syftar till att synliggöra de möjligheter och karriärval som finns tillgängliga för våra barn och ungdomar.

Det finns ett stort behov av att exponera och uppmuntra barn och ungdomar i förorten till att utforska ambitiösa karriärvägar – annat än det ofta ouppnåeliga målet att bli fotbollsproffs eller rapstjärna.

Dessutom borde det allmänt överutnyttjade och ofta missförstådda uttrycket ”entreprenörskap” ses över, då en ensam näringsidkare som driver en frisörsalong inte kan eller bör likställas med en tech start-up.

Det nuvarande tanke- och tillvägagångssättet innebär ett stort resursslöseri som vi inte har råd med om vi vill vara fortsatt internationellt konkurrenskraftiga och kunna motivera påståendet om Sverige som ett av de mest innovativa och öppna länderna i världen.

Detta kommer inte bara att gynna de lokala entreprenörerna och respektive områden utan hela Sverige, nationellt och internationellt.


Jacob Hansen Karaduman, entreprenör, bland annat grundare av Enklare ekonomi


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.