Systemfel ligger bakom förluster för flygplatser

Replik från Svenska regionala flygplatser om flygets förutsättningar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-11-12

I Sverige stannar vinsterna i det statliga Swedavia. De knappt trettio oftast kommunalt ägda flygplatserna medverkar till Swedavias vinster men får inte ta del av överskotten, skriver Peter Larsson.

REPLIK. Tankesmedjan Timbro argumenterar genom Caspian Rehbinder och miljöpartisten Erik Fahlström att landets regionala flygplatser bör läggas ned för att de inte är lönsamma.

Författarna är oerhört begränsade i sina resonemang och helt fel ute i sina slutsatser. De tar inte hänsyn till de grundläggande förutsättningarna som finns för luftfarten och för flyginfrastrukturen.

Att Sveriges regionala flygplatser går med förlust är ingen nyhet. Staten har avsagt sig en rad flygplatser till kommunerna och i stället behållit de tio största som har förutsättningar att gå med vinst med stora Arlanda i spetsen. De regionala flygplatserna har inte passagerarvolymer som möjliggör att de kan gå med vinst.

Men de medverkar med flygförbindelser in till främst Arlanda vilket bidrar till att de statliga flygplatserna, i bolaget Swedavia, går med vinst år från år.

Denna märkliga uppdelning har vi i Sverige men inte i jämförbara Finland och Norge. Där finns ett sammanhängande system som säkerställer huvudstadsflygplatsens stora vinster också garanterar driften för resterande flygplatser.

Men inte i Sverige. Här stannar vinsterna i det statliga Swedavia. De knappt trettio oftast kommunalt ägda flygplatserna medverkar till Swedavias vinster men får inte ta del av överskotten.

Detta grundläggande systemfel är välkänt. Regeringen tillsatte också en särskild flygplatsöversyn 2018 för att komma till rätta med obalanserna men den är fortfarande inte klar.

Allt detta bortser Timbroförfattarna från. När de i augusti skrev samma snedvridna debattartiklar, kontaktade vi Timbro för vi tyckte det var pinsamt att en sådan etablerad aktör inte hade koll på vedertagna fakta. Vi har inte hört av Timbro. I stället fortsätter de sända ut missvisande och felaktiga artiklar. Detta är inte seriöst.

Inte heller väger de in den direkta samhällsnytta som flygplatserna säkerställer, i form av ambulanstransporter, sjöräddning eller brandspaning. Har Timbro räknat på värdet av räddade människoliv?


Peter Larsson, vd Svenska regionala flygplatser


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.