Skatteväxla grönt för att slippa gula västar

Replik från Fores om skatternas utformning

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-02-04 | Publicerad 2019-02-01

 Höjda och vidgade trängselavgifter är mer progressiva än att göra drivmedlet dyrare, skriver Mattias Goldmann, VD, Fores, i en replik till Byggnads ordförande Johan Lindholm.

DEBATT Den gröna skatteväxlingen på 15 miljarder kronor är en av denna mandatperiods stora reformer för arbetsmarknaden och klimatomställningen. Byggnads gör rätt i att debattera den - men istället för att hota med en svensk version av de gula västarna kan de bidra till en klok utformning.

”Vi kräver mer. Det behövs konkreta reformer för jämlikhet, för att minska klyftan mellan stad och land och för klimatomställning”, skriver Byggnads ordförande Johan Lindholm om den gröna skatteväxlingen.

Han hotar med att vi annars får en situation liknande de franska gula västarna, men avstår från att konkretisera hur vi kan undvika att hamna där. Vi har fem förslag.

  1. Sänk rätt skatter på arbete. Sänkta arbetsgivaravgifter bör riktas mot grupper man särskilt vill gynna, som nyanlända som haft svårt att komma in på arbetsmarknaden, eller att stärka småföretagandet genom lägre avgifter för de först anställda bortom en stimulans som redan finns. En geografisk dimension är också möjlig, för att stärka utvecklingen i hela landet.
  2. Höj transportrelaterade skatter progressivt. När miljöskatter ska höjas med 15 miljarder, måste transporter vara med. Höjda och vidgade trängselavgifter är mer progressiva än att göra drivmedlet dyrare, och lätta att undvika genom att åka kollektivt, vilket inte är lika lätt i hela Sverige. För gods bör vi se en kilometerskatt som växlas mot andra lägre kostnader så att konkurrenskraften inte försvagas.
  3. Beskatta konsumtion smart. Skatt på elektronik och kemikalier måste utformas smart för att ha en miljöstyrande effekt - betyder de bara att t.ex. mobiltelefonen blir dyrare så drabbar det den med minst pengar att avvara. Arbetet med att gynna återanvändning och reparation bör stimuleras - vilket också ger nya jobb.
  4. Bredda skattebasen. Höjda skatter på fossila drivmedel ger stora hål i statsbudgeten när vi övergår till el och biobränslen. Därför bör skatterna på transporter vidgas och ställas om till sådant som är mer stabilt. På transportområdet bör t.ex. ”pay as you drive” införas om några år, i takt med att drivmedelsskatterna sinar.
  5. Bli föredömet världen behöver. Alla riksdagspartier utom SD är överens om att Sverige ska bli ett klimatföredöme för världen. Det kräver mycket snabbare utsläppsminskningar än hittills, vilket skatteväxlingen starkt bör fokusera på.

Vi ser fram emot en bred diskussion om skatteväxlingens utformning, för bästa fördelnings- och klimatprofil.


Mattias Goldmann, VD, tankesmedjan Fores med 2030-sekretaria


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här: