Bedragare blåste Jan, 70, på allt: Tog 10 miljoner

Investeringsbedragarna raserade 70-årige Jans liv totalt.
På bara ett par år försvann livsbesparingarna, han drog på sig mångmiljonskulder och Kronofogden tar hans pension.

Uppdaterad 2022-03-01 | Publicerad 2021-11-06

Allt började med en ”investering” på 250 dollar.

Ett par år senare har pensionären ”Jan” förlorat totalt 10 miljoner – och livsbesparingarna har förvandlats till mångmiljonskulder.

– Killen som ringde sa till mig: Det är lättast att jobba mot skandinaver, för ni litar på oss, säger han.

Aftonbladet FOMY har tidigare berättat om bedragarnas allt mer offensiva metoder för att lura tusentals svenskar, i tron att de ska tjäna stora pengar på smarta investeringar.

En av dem som har drabbats är ”Jan”, som vill vara anonym. Skammen över det som har hänt är för stor.

–Hur skall man tackla en sådan sak, att berätta om sina otroligt idiotiska försök att göra sig en förmögenhet på denna typ av investering? Jag vet att jag har betett mig ytterst klantigt, oförlåtligt på alla sätt och vis, säger han.

”Killen sa: Det är lättast att jobba mot skandinaver, ni litar på oss”

Jan har blivit av med alla sina livsbesparingar och allt började med ett telefonsamtal 2019. En man presenterade sig som Richard och ringde från London. Jan hade sett reklam om investering i mobilen och gick med på att satsa 250 dollar.

– Småpengar tyckte man, de har jag råd att förlora, säger Jan.

Men bara fem minuter efter den första investeringen ringer mannen i London tillbaka.

– Då säger han: ”Eftersom du kan satsa 250 dollar – varför inte satsa 2 500 dollar? Då får 25 000 dollar tillbaka inom någon vecka”, säger Jan.

Och det är bara början. Summorna som bedragarna begär blir allt större. 

– Jag kommer ihåg hur snabbt det blev 2 750 dollar. Jag tänkte på det men struntade i det eftersom jag skulle göra storkovan.

Snart fick Jan samtal från en kvinna som visade grafer på hur mycket hans investering hade stigit. Kvinnan krävde mer och mer pengar av honom. Och när hans besparingar började sina föreslog hon ständigt nya sätt att skaffa mer pengar.

– Till slut började jag låna hos kreditinstitut och struntade i räntorna. Det var småbelopp i det stor hela. Sedan dök det upp fler intressenter som ville ha mina pengar och jag fortsatte glatt att föra över pengar till dessa bedragare, säger Jan.

 

Kvinna och vill lära dig mer om att investera? Gå med i FOMY:s Facebook-grupp ”Kvinnor & börsen”!

 

Ville ha betalt för advokater

För ett år sedan började en ny fas. Då fick Jan i stället samtal från så kallade ”recovery”-personer, alltså folk som hävdar att de kan hjälpa till att få tillbaka de investerade pengarna. Mot en avgift. 

– De ville ha betalt för advokater, skatt och avgifter i förskott. Annars skulle jag inte få mina pengar.

Jan fortsatte att skicka mer pengar, utan att få pengar i retur. När det inte gick att skicka via banker i Sverige hittade han och bedragarna nya sätt, via Swish, andra människor, betaltjänsten PayPal, samt via ett utländskt konto, där Jan sedan tidigare hade en sexsiffrig summa som var tänkt som delbetalning på en ny sommarbostad.

De pengarna tog bedragarna också. För att övertyga Jan ännu mer skickade de även kopior på sina pass och olika ID-handlingar, något som Jan inte vet om det är äkta.

Förlorat allt – och hamnat hos Kronofogden

Sammanlagt har Jan lurats på 10 miljoner kronor. Merparten av pengarna kom från en försäljning av hans bostad, resten från besparingar och lån. I dag har Jan förlorat allt han hade. Han har dragit på sig stora skulder och till sist dessutom hamnat hos Kronofogden.

– Ibland undrar man hur man kan vara så naiv och tro på sina medmänniskor. Men när man pratar med dessa människor får man positiv känsla och även en mycket stark känsla av att man är på vinnarspåret, säger han.

Jan har tvingats flytta från Stockholm och bor nu ensam i en hyrd stuga långt från stan. Han lever på pengar från en traditionell pensionsförsäkring, som betalas ut månadsvis. Allt annat är borta, även klockan och bilen.

Det han får ut i pension varje månad är ursprungligen ett ganska högt belopp. Men Kronofogden tar allt utom 7 500 kronor till hyran och 5 016 kronor, som ska räcka till allt annat.

– Jag har jobbat hela livet och har aldrig fått en enda betalanmärkning. Och här är jag nu – inga pengar, bara skulder på cirka tre miljoner och har hamnat hos Kronofogden.

I dag skäms Jan över hela situationen och beskriver hur han nätt och jämnt håller sig över ytan.

– Familjen sa att jag var tvungen att sluta, men det har jag inte gjort. Det var svårt. Jag är väldigt nära botten och kippar bara efter andan. Men allt är mitt fel och jag skyller inte på någon annan.

 

Fotnot: Mannen på bilden är inte den drabbade ”Jan”, utan är en genrebild.

Finansinspektionens Mikael Sandahl om Jans fall:

Mikael Sandahl, inspektör, Finansinspektionen.

– Det är väldigt vanligt att den som blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri senare blir kontaktad och erbjuden hjälp att få tillbaka pengarna. Det kommer ett mejl eller telefonsamtal utan att man själv har sökt denna hjälp. De som hör av sig har redan kännedom om det tidigare bedrägeriet och hänvisar ofta till att de samarbetar med eller ringer från en myndighet, bank, advokatbyrå eller liknande. För att få hjälpa eller få sina pengar utbetalda krävs normalt att man betalar en påstådd avgift. Det kan vara en försäkring, skatt, bankavgift eller liknande. I slutändan får man ändå inte några pengar utbetalda, säger Mikael Sandahl och fortsätter:

– Vad gäller bilder och kopior på ID-handlingarna är inte heller det särskilt ovanligt. Bedragarna försöker göra allt för att övertyga den de har kontakt med och erbjuder det som efterfrågas. Kopia på en ID-handling, certifikat som ska visa att de har tillstånd, länkar till någon sida där man kan se omdömen eller licenser är sådant dessa bedragare kan sätta ihop och skicka på begäran.

 

Har du också blivit utsatt för bedrägeri? Mejla FOMY!

 

Publisert:

LÄS VIDARE

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Lina Thorén, Joakim Ottosson och Elvira S Barsotti
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET