Spenat ger dig större muskler

Karl-Alfred före sin tid – man blir stark av spenat

Av: Jenny Agö

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 5 | Foto: Mikael Fritzon
Spenat i ena handen – och en hantel i andra.

Karl-Alfred har rätt.

Man blir stark av spenat, visar en ny studie.

– Spenat har mycket positiv effekt på muskelstyrka, säger forskaren Andrés Hernándes.

Den som vill få starkare muskler ska satsa på en grönare kost. Spenat, rödbetor och sallad innehåller nitrat, ett ämne som ger starkare muskler enligt studien från Karolinska Institutet.

Forskarna gav nitrat till en grupp möss via dricksvattnet, motsvarande mängd som en människa skulle få i sig genom att äta 200–300 gram färsk spenat eller tre till fyra rödbetor om dagen.

Starka benmuskler

Efter bara en vecka hade mössen fått dramatiskt starkare muskler i ben och fötter.

– Det gick väldigt fort. Och det som är bra är att koncentrationen var väldigt låg så du kan lätt få i dig den mängden nitrat varje dag, säger Hernándes.

– Karl-Alfred visste allt och var långt före sin tid. Och mamma hade rätt när hon sa åt oss att äta våra grönsaker.

Hernándes och hans forskarkollegor lyckades identifiera två proteiner som hade ökat inuti mössens muskler efter att de fått nitrat. Det var det som snabbt gjorde mössen starkare. Nu återstår att undersöka hur resultatet går att tillämpa på människor.

Stark utan spenat

Karl-Alfred blev stark av spenat. Men för världens starkaste man, Magnus Samuelsson, står spenaten inte högst upp på inköpslistan.

– Jag försöker vara duktig på att äta en blandning av kolhydrater och protein. Sallad är sånt som bara slinker med, säger Magnus som tränar varje dag för att hålla sig stark.

– Spenat är inte direkt det viktigaste samtalsämnet i gymmet. Men det kanske är dags att köpa på sig lite. Det är ju gott också, säger han.

Detta innehåller nitrat

Här är andra grönsaker med positiva effekter på vår kropp

Morötter innehåller ­betakaroten (A-vitamin) som är bra för synen och minskar risken för nattblindhet.

Svamp innehåller D-­vitamin som förbättrar kalciumupptaget i tarmen.

Tomat innehåller ­lykopen som skyddar mot fria radikaler som bidrar till ålders­relaterade sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Kryddörter som ­timjan, rosmarin och basilika är bra för immunförsvaret.

Ärtor och bönor innehåller mycket fibrer som är viktigt för tarmfunktionen och minskar risken för tarmcancer.

Lök innehåller massor av antioxidanter som minskar risken för cancer.

Kål innehåller indoler som motverkar cancer. Grönkål innehåller dessutom mycket järn vilket motverkar järnbrist som är vanligt hos kvinnor.

Paprika innehåller ­både A-vitamin och är dessutom rikt på C-­vitamin som hjälper mot blödande tandkött och andra tecken på C-­vitaminbrist.

Publicerad:

LÄS VIDARE