Så konstigt beter sig svenskarna i vardagsrummet

Uppdaterad 2018-07-18 | Publicerad 2017-08-07

Klippa tånaglarna i soffan, strosa runt helnaken och vakna i soffan och undra var tusan du är någonstans.

Gör du detta i vardagsrummet är du i gott sällskap.

– Vi vill få igång en diskussion om vad som händer i vardagsrummet, säger Tina Björeman, pressansvarig på Ikea, som står bakom en ny undersökning om svenska folkets vanor.

Svenskarnas vanor i vardagsrummet är både mänskliga, udda och ibland lite pinsamma.

Här plockar vi inte bara upp dammråttor för hand i stället för att dammsuga, berömmer någons inredning utan att mena det eller spionerar på grannen från fönstret.

Vi klipper också tånaglarna i soffan, går runt spritt språngande nakna trots att vi har insyn och vaknar i soffan och undrar var vi är någonstans.

Byter blöjor direkt i soffan

Det visar en ny undersökning om svenskarnas vanor i vardagsrummet, som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Ikea.

– Nu för tiden gör man väldigt mycket i vardagsrummet för det är mer eller mindre ett allrum, säger Tina Björeman, pressansvarig för heminredning på Ikea.

I juni fick 2 000 personer svara på frågor utifrån olika kategorier om sina vanor och ovanor i ett av hemmets mest uppskattade rum.

Visste du till exempel att 77 procent av alla föräldralediga har bytt ett barns blöja direkt i soffan? Eller att 39 procent av alla föräldralediga har fejkgäspat för att få gästerna att gå hem?

– Det är härligt att folk är så ärliga när de svarar, säger Tina Björeman.

Ger falska komplimanger

Undersökningen visar dock att folk inte är lika ärliga när de besöker vänner och bekanta.

35 procent av alla fashionistas har nämligen fått en ful present som bara får stå framme när givaren är på besök, medan 55 procent av alla som har svarat har berömt någons hem utan att mena det.

– Det är väldigt många som säger att man har ett fint hem fastän de egentligen inte tycker det. Vi diskuterade faktiskt det här på morgonen, hur ärliga vi är när vi kommer hem till någon. Men det kan vara fint för den människan man besöker att säga så, det handlar inte om att vara ärlig, säger Tina Björeman.

Ikea gör en hel del hembesök och djupintervjuer med människor för att få reda på vad det finns för behov och önskemål i hemmet.

– Vi vill få igång en diskussion om vad som händer i vardagsrummet och överhuvudtaget i hemmet. Jag tycker att vi pratar för lite om vad som händer där. Vi är nyfikna och vill att folk ska vara nyfikna också, säger Tina Björeman.

Följ ämnen i artikeln