Här dricker de ”mensblod” – mitt på möbelmässan

Av: 

Babs Drougge

Menskoppen på bilden är av märket Flowcup.
Menskoppen på bilden är av märket Flowcup.

Design

Ett gäng designstudenter slog i går upp sin mensmonter på möbelmässan i Stockholm. För att väcka frågan om hållbarhet och mens serveras ”mensblod” i en bar.

En kopp mens någon? När den årliga möbelmässan Stockholm furniture and light fair inleddes i går fanns det bland alla designermontrar en som stack ut lite extra.

I mensbaren serveras ”mensblod” två gånger om dagen för den som känner sig sugen. Den röda drycken serveras i ett minst sagt passande kärl – menskoppar.

– Klockan elva och klockan tre varje dag bjuder vi in till mensmingel, säger Mathilda Dahlquist, 24.

Design för förändring

Hon är en av designstudenterna från Linnéuniversitetet i Växjö som ligger bakom den blodiga montern. Utbildningen heter Design + Change och tanken är att genom montern visa hur just design kan väcka uppmärksamhet kring tabubelagda frågor, och i förlängningen åstadkomma förändring.

– Det vi har designat i det här fallet är vår monter, och tanken är att vi ska kunna samtala med folk som tycker att det är ett intressant, eller obekvämt ämne. Alla ska kunna komma med olika åsikter och diskutera vad som görs och vad man kan göra mer. Vi hoppas på att det ska bli ett utbyte av kunskap, säger Mathilda Dahlquist.

Är mens tabubelagt?

Mathilda medger villigt att de inte är först med att ta upp mensfrågan, men tycker att den fortfarande är viktig att prata om – inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Det kan diskuteras om mens är tabubelagt, jag skulle inte säga att det är tabu här i Sverige. Men fortfarande delar man upp flickor och pojkar när man ska prata om mens i skolan och det finns en allmän obekvämhet kring ämnet. Sedan handlar det inte bara om Sverige. I många länder kan flickor inte kan gå i skolan på grund av att de har mens, säger Mathilda Dahlquist.

Vill väcka reaktioner

Tabu eller inte – ämnet väcker onekligen reaktioner hos många.

– Mensbaren kan ses som lite provokativ. Det var en kvinna som sa att det känns lite äckligt, men då har vi fått folk att reagera. Genom att få fram en reaktion har vi också lyckats med att starta den här konversationen, säger Mathilda Dahlquist.

Om du, likt kvinnan på mässan, förfasas över mensbaren, kan vi avslöja att det inte är riktigt blod som serveras i menskopparna, utan alkoholfri sangria.

ANNONS

Eleganta och lyxiga ljusstakar från Orrefors - köp dem hos Cervera!

Extern länk från Cervera

Gå till butiken

Publisert:

LÄS VIDARE

Så inredde vi på det sköna 70-talet

ÄMNEN I ARTIKELN

Design

Mens

Hållbarhet

Linnéuniversitetet

MER OM HÄRLIGT HEMMA

Rädda kläderna - och miljön!

William Morris – blommönstren vi älskar

Kvinnliga textildesigners som lämnat avtryck

Gör det själv: Förvandla din moppebyrå

Trendigt och trivsamt hemma hos Silje och Christoffer

Formex prisar finsk och svensk design

Årets inredningstrender 2020!

Så inredde vi på det sköna 70-talet

Finsk design – från Alvar Aalto till Harri Koskinen

Kommersiell text, innehåller annonslänkar

Så fixar du fint på balkongen - 7 tips

Kommersiell text, innehåller annonslänkar

10 inredningsklipp att fynda på rea just nu