Vad säger bilderna om Busch och Kristersson?

Skapandet av Buschs moderna femininitet och Kristerssons mjuka manlighet är ingen slump

De har kul ihop och är nästan lika långa, Busch och Kristersson.

I valrörelsen 2018 hamnade jag bredvid en socialdemokratisk strateg som stirrade på omslaget till herrmagasinet Café. Där satt Stefan Löfven i slips och vit skjorta med uppkavlade ärmar. En fundersam blick i kameran, högerhanden om hakan och armbågen vilande mot knät. På vänster handled ett armbandsur.

Strategen var på uselt humör. ”Det var ju exakt så här vi sa att han INTE fick se ut.”

Socialdemokraterna hade en idé om vad Löfven skulle signalera till väljarna: folklighet. Korv med bröd och Norrbotten. Nu såg han ut som Ulf Kristersson.

På Instagram poserar han lika bestämt. Ibland sitter han ledigt och läser en bok, ibland bläddrar han i LP-samlingen framför ett kinesiskt lackskåp

Den moderate partiledaren är unikt visuell i relation till sina företrädare och andra manliga partiledare. I regel är det Ebba Busch som omskrivs för sina influencermanér och sin stil, men Kristersson är inte långt efter.

Under förra valrörelsen valde Kristersson svartvita valaffischer där han springer löprundor eller promenerar bestämt framför barn i en lekpark, i mörk slips, vit skjorta och uppkavlade ärmar. På Instagram poserar han lika bestämt. Ibland sitter han ledigt och läser en bok, ibland bläddrar han i LP-samlingen framför ett kinesiskt lackskåp. Han trivs på bild i en kultur där partiledarna måste etablera en visuell identitet. Så vad säger dessa bilder om Ulf?

Svenska historiker och etnologer har sedan 90-talet beskrivit en tjänstemannamanlighet som uppstod i kontrast mot arbetarmännens fysiska manlighet. Under förra sekelskiftet var maskulinitetsnormen knuten till det hårda och skitiga arbetet. I ett kollektivt identitetsskapande bland den växande skaran tjänstemän började en annan manlighet ta form. I doktorsavhandlingen Män i staten beskriver historikern Lars Kvarnström en manlighet som idealiserade renlighet, skötsamhet, plikttrogenhet och uniform. Arbetarmannen var skitig, medelklassmannen välstruken.

En moderniserad industri och framväxten av tjänste- och kunskapssamhället har reducerat den traditionella arbetarmannens roll som maskulint ideal för kulturen. Men medelklassmanligheten står stadigt. Vi har den välstrukna uniformen (den vita skjortan), plikten och skötsamheten. Padel och maratonlopp. Den moderna manligheten kan dock inte formuleras i motsatsförhållande till kvinnor och kvinnlighet. I alla fall inte öppet. Sådant skapar snabbt anklagelser om att vara otrygg i sin manlighet, vilket i slutändan är det omanligaste man kan vara.

Kristerssons Instagramkonto är ett mästarprov. Familjen är närvarande. Den privata sfären, bland böckerna och skivorna, krävs för att Ulf i motorcykeloutfit eller full jaktmundering inte ska framstå som ängslig.

Även Ebba Busch jagar. Oppositionsledarnas ständiga jaktlycka är till för gles- och landsbygden. Här kan man visa att man relaterar till dessa väljares vardag. Nu ser Ebba Busch sällan ut som den genomsnittliga jägaren utanför Sorsele. Hon jagar i vit skjorta, väst och slips. Mindre stuga, mer slott.

Superkvinnan ses som myt, men en perfekt myt för en kristdemokrat med ministerambitioner

För att förstå Buschs moderna femininitet bör man släppa blicken från Margaux Dietz och i stället titta på realitysuccén The Real Housewives. Serierna om så kallade hemmafruar från olika amerikanska metropoler startade 2006. Med sig populariserade de en ny modern femininitet, ironiskt nog långt från hemmafruideal.

Ekonomibloggaren och Youtube-essäisten Chelsea Fagan diskuterar i essän How The Real Housewives Poisoned Our Relationship To Money hur ”The working rich” blev ett fenomen för hela 2010-talet. I princip alla hemmafruar i The Real Housewives arbetar, men de är knappast arbetare. De har projekt, försöker slå sig fram som entreprenörer. Några säsonger in i tv-succén insåg också producenterna att denna framgångsjakt gav både tittare och narrativ. Här är det inte att vara så rik att man slipper arbeta som idealiseras. Det är i stället entreprenörskapet. En kvinnlighet som kan ha allt: pengarna, barnen, mannen, den egna framgångsrika karriären.

Som ett modernt kvinnligt ideal har tanken om att ha allt försvagats. Antagligen på grund av miljoner utbrända kvinnor utan miljoner på banken. Self care, wellness och egentid är, vid sidan om entreprenörsskap och barn, moderna och djupt kvinnliga attribut. Superkvinnan ses som myt, men en perfekt myt för en kristdemokrat med ministerambitioner. Dock aldrig nipprigt. Ebba Busch gör femininitet svalt och coolt.

Helt lätt har det inte varit att integrera Kristerssons och Buschs iscensättningar när de fotograferats tillsammans. I våras upppmärksammades en bild där Kristersson, klart kortare än Busch, såg mycket längre ut. Strategerna skyllde på en trappa där Busch stod trappsteget lägre. Ett misstag, absolut ingen ängslighet här. Men det finns fler liknande parporträtt, från nationaldagen i år till exempel. I senare bilder tillsammans med Kristersson har en annars klackälskande Busch i princip alltid loafers på sig. På andra lutar hon sig strategiskt lite framåt. Hur mycket manligheten än förändras är en mans längd fortfarande en känslig punkt. På Tinder kräver tjejer öppet män över 1.80.

Hur mycket partiledarnas visuella identitet faktiskt påverkar valresultat eller opinionssiffror är svårt att säga. Däremot kan man slå fast att strategierna verkar fungera. Löfven som vill framstå som folklig anses av väljarna vara mest folklig. Väljarna ser och bekräftar Kristerssons medelklassiga redlighet. I alla fall enligt studier gjorda av Göteborgs universitet.

För Ebba Buschs del kan man nog slå fast att oavsett hur det går i politiken: en plats i svensk offentlighet kommer hon alltid ha, bara hon vill. I den nu överklagade förlikningen i den hustvist Busch lagt sitt senaste år på slogs det fast att Esbjörn om somrarna fortfarande ska ha nyttjanderätt till delar av fastigheten. Det har skämtats om en realityserie.

Märkligare saker skulle ha hänt, särskilt för en rich working cool girl.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.