Han kommer att ge Dramaten en omstart

”Dokumentär-regissören” Mattias Andersson är ett utmärkt val som ny teaterchef

Dramatikern och regissören Mattias Andersson blir ny teaterchef och konstnärlig ledare för Dramaten. Han lämnar därmed chefsjobbet på Backa teater i Göteborg efter fjorton framgångsrika år.

I honom får nationalscenen både en erfaren chef och en välmeriterad scenkonstnär med en konsekvent konstnärlig profil och dokumenterat god hand med den unga publiken.

Ett utmärkt val, vågar jag mig på att säga, som intresserat följt hans karriär från salongen och varit med om att tilldela honom teaterkritikernas pris inte mindre än två gånger.

Först för det storslagna grupparbetet med Brott och straff-projeket 2007 som jag listar bland mina större teaterupplevelser. Dessutom får det betraktas som skådespelaren Joel Kinnamans genombrott. Redan två år därefter fick Andersson Svenska teaterkritikers förenings barn- och ungdomsteaterpris för Lille Kung Mattias, och kan stoltsera med ytterligare en rad fina priser för sin intressanta mix av dokumentärt och fiktivt material.

Mattias Andersson slog igenom i början på 90-talet med pjäser om klass och samhälle, teman som följt hans arbete som dramatiker.
Till skillnad från många andra regissörer och teaterchefer syns han ofta i salongerna, även på de mindre fria gruppernas föreställningar.


Men priser och ovationer räcker förstås inte för att göra en konstnär till lämplig Dramatenchef. Det finns fantastiska scenkonstnärer som faktiskt inte tycks vara särskilt intresserade av vad som händer på andras scener, men till dem hör inte Mattias Andersson.

Till skillnad från många andra regissörer och teaterchefer syns han ofta i salongerna, även på de mindre fria gruppernas föreställningar. Det är ett gott tecken på att hans intresse för konstformen är större än det egna skapandet, vilket blir ännu viktigare när han i mars ska sätta sig i en större teaterchefsstol än den han haft på Göteborgs stadsteater.


Mattias Andersson kallar ödmjukt sitt nya uppdrag för en ”utmaning” i pressmeddelandet från Dramaten och säger att han ”tror att den nya konstruktionen med uppdelningen mellan VD och konstnärlig ledare är utmärkt för att få rätt fokus och kunna ta teaterkonsten på Sveriges främsta scen vidare in i 2020-talet.”

Ja, det är väl en förutsättning att tro på den för att ge sig på jobbet, och lyckas med den omstart Dramaten behöver efter den senaste tidens tumult.

Framtiden får utvisa om den nya ledarmodellen verkligen blir bättre för scenkonsten. Till dess är det bara att gratulera Dramaten till ett intressant och kompetent val av konstnärlig ledare och önska alla lycka till på resan.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.