Hotet från trollfabriken viftas bort som vanligt

Företaget som säljer propaganda är bara senaste exemplet på demokratins tillbakagång

”När trollfabriken underbygger regeringsmakten har det gått långt kanske för långt för att göra något åt”, skriver Karin Pettersson.

Det går lätt att manipulera politiska val, för den som har pengar. Som exempelvis företag, oligarker eller samvetslösa politiker med rika bidragsgivare. Det du gör är att anlita en botarmé som sprider propaganda i sociala medier, planterar lögner och förstärker budskap med hjälp av falska konton.

I veckan avslöjade ett journalistnätverk bestående av journalister från bland annat israeliska Haaretz, brittiska The Guardian, och tyska Der Spiegel att ett företag baserat i Israel erbjudit sådana tjänster, och i sin ”marknadsföring” hävdat att de påverkat valutgången i 27 länder. Bland annat verkar företaget ha haft i uppdrag att motarbeta den katalanska självständighetskampen och Västsaharas befrielserörelse Polisario – i dessa fall var uppdragsgivaren respektive länders underrättelsetjänster.

 

Demokratin i hela världen är på tillbakagång. Orsakerna är komplexa, men den digitala infrastrukturens inneboende svagheter kombinerat med politisk naivitet inför desamma är en viktig del. Ekonomiska och politiska intressen har alltid försökt påverka och manipulera demokratin med ljusskygga metoder, men idag går det att göra mer kostnadseffektivt och med mindre risk för upptäckt.

I den svenska valrörelsen avslöjade Dagens ETC att Sverigedemokraterna driver en egen trollarmé, en slags in-house-variant av de tjänster det israeliska företaget säljer. På dessa sidor rapporterade vi att det fanns tydliga tecken på att politiska budskap, framför allt på den blå-bruna sidan, förstärktes med otillåtna metoder.

Frågan viftades bort, med den vanliga svenska kombinationen av förnekelse och självgodhet.

Dagen efter valet upphörde i ett slag den massiva sociala medier-kampanjen på Twitter kring invandring och kriminalitet. Det är viktigt att inse att det inte var en slump, utan köpta kampanjuppdrag som helt enkelt upphörde.

 

I höstas, när vi rapporterade om de köpta kampanjer vi sett spår av på Twitter, så skickade vi in det material vi hade till företaget så att de skulle kunna undersöka det närmre. Vi fick aldrig ens något svar. Sedan dess har Elon Musk tagit över, och de flesta funktioner som skulle garantera säkerheten och göra plattformen mindre känslig för propaganda har avskaffats. I stället har Musk beordrat att företagets ingenjörer ska ta fram en algoritm som lyfter fram hans eget Twitter-konto. Det är bara ett exempel i raden när det gäller hur bisarrt dysfunktionell och manipulerad den digitala offentligheten är.

Tillit är centralt för att demokratin ska fungera. Det kanske farligaste med den situation vi lever i nu är att det blir allt svårare att förstå var budskap kommer ifrån, om de är köpta och i så fall av vem. Det råder en farlig nonchalans i dessa frågor i Sverige, ibland tänker jag att det är en medveten blindhet. När trollfabriken underbygger regeringsmakten har det gått långt kanske för långt för att göra något åt.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.