Migration i fokus

Jon Asp

Stillbild ur Jonas Carpignanos film Mediterranea, som invigde Stockholms filmfestival.

Migration utgör en egen sektion på årets Stockholm filmfestival – nio filmer, från Lampedusa in winter till I jakten på ett bättre liv, om romer i Sverige. Flera andra i programmet berör temat ingående. Festivalens invigningsfilm Mediterranea handlar om två vänner från Burkina Faso som mönstrar på resan över Medelhavet i hopp om arbetskontrakt och asyl. De hamnar på en apelsinodling i Italien där kulturkrockarna blir alltför stora och där den systematiserade förödmjukelsen sätter djupa spår.

Romfostrade gerillafilmaren Jonas Carpignano, själv med en brokig bakgrund, tävlade i Stockholm redan förra året med A Chiana, en av regissörens kortfilmer som kan ses som förstudie till Mediterranea. Efter rasupploppen i Rosarno 2010 bestämde han sig för att flytta till den kalabriska regionen, för att lära känna människorna på plats.

I det kan han jämföras med Tjuvheder-regissören Peter Grönlund, båda har grottat ned sig i akut samtid för att därpå avhända sig välavlyssnade debutfilmer som behärskar både miljö och idiom och som adderar med nerv och personlighet.

Mediterranea, belönad i Cannes i våras, skildrar människor som tvingas kompromissa med sitt ursprung och sin individualitet i en rasistisk kultur, utan att assimilera bort hela jaget. Inkännande tecknas även den italienska, likaså disharmoniska odlarfamiljen. En ung romsk pojke återkommer med manér som hämtade från en maffiafilm. Han ger välbehövlig respit i ett annars smärtsamt drama.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.