De hyllade tv-serierna är allt oftare värdelösa

Det bästa vi kan hoppas på i framtiden är fler oavslutade verk

En kul ensemble i ”Fleishman is in trouble” blir till slut bara en samling platta karaktärer, skriver Eric Rosén

Det är lätt att bli lurad av ”Fleishman is in trouble”.

Serien har blivit hajpad och omtalad. Men den som ser klart alla åtta avsnitt finner sig sittande sur och frustrerad framför tv:n.

För det är ju ingenting!

Premissen känns intressant: Toby Fleishman – spelad av Jesse Eisenberg – är nyskild, ensam och bekräftelsetörstig. Han söker sig till appdejtandet och knullig stämning uppstår. Den tidigare tönten har blivit åtråvärd specialistläkare och går hem hos damerna. Hans fru Rachel (Claire Danes) tycks vara ett egoistiskt as, en känsla som förstärks när hon lämpar av de gemensamma ungarna hos honom för att sedan försvinna helt.

Sen händer alltså ingenting.

Man kan lätt tro att något sker, men så är det inte.

Toby blir kompis med sina gamla polare. Rachel är borta. Barnen är arga. Och så vidare.

 

”Fleishman is in trouble” är symtomatisk för streamingjättarnas innehållskris.

Det är värt att komma ihåg när den ekonomiska krisen ger oss mindre marginaler. För det är en god idé, ett bra läge just nu, att säga upp streaming-abonnemangen. Allihop. Slå till.

För detta är den tomhet som det strömmade tv-mediet erbjuder 2023: En känsla av att det nog finns nåt här, att det snart kommer och att vi möjligen har en otrolig plottwist att vänta.

Så man härdar ut, i väntan på allt som, väl?, komma skall. Men det tappas bort, inget blir intressant.

En i grunden rätt kul ensemble i ”Fleishman is in trouble” (Lizzy Caplan, Adam Brody, Adam Epstein med flera) blir till slut bara en anhopning platta karaktärer att snabbt glömma. Serien, som Disney+ står bakom, utstrålar i varje scen att den vill vara både smart och mänsklig samtidigt. Att den vill ställa komplexa frågor. Den klarar ingenting av detta, och fina omdömen den kvitterat ut, bland annat i Guardian och Financial Times, vittnar framför allt om hur låga förväntningar vi fått.

 

Kanske är behållningen att det bara blir en säsong. Taffy Brodesser-Akner, som skrivit både serien och romanen som ligger som förlaga, har ovanligt nog helt avfärdat idén om ytterligare säsonger.

Det där är annars streamingkanalernas andra stora problem, oförmågan att någonsin avsluta något. Minns att ”Ozark” fick fyra säsonger (tokerier!) och att ”Handmaid’s Tale” snart kommer med en sjätte (jag skojar inte). För att nämna ett par.

I Sveriges Radio (2/3) ägnades nyligen ett spännande samtal åt att diskutera de oavslutade verkens plats. Litteraturen, symfonierna och filmerna som sticker ut och blev minnesvärda för att de aldrig blev klara. Som oavslutade ändå blev viktig och intressant kultur.

I tv-serie-världen är läget ett helt annat.

Ingenting tar någonsin slut, allt bara fortsätter, åtminstone så länge det genererar intäkter.

Ingenting får någonsin bara vara bra, allt ska vridas ur så länge att det hinner bli dåligt.

 

Något jag tyvärr räknar med är vad vi har att vänta också av ”Exit” och ”Euphoria” när de återvänder för sina respektive tredje säsonger. Man måste förstås inte kolla, men det börjar bli utmattande bara att veta att de finns där ute.

Uselheten i ”Fleishman is in trouble” går väl att komma över, livet går vidare. Men irritationen får mig att drömma om fler oavslutade tv-verk.

”Three Women”, byggd på Lisa Taddeos succébok, hade kunnat bli ett av dem. Den skulle redan ha sänts men kanalen, Showtime, bestämde sig till slut för att avstå. Så härligt! Det kittlade till.

Som Kristoffer Leandoer skriver i sin bok ”Den oavslutade litteraturen”: ”Ett oavslutat verk kan leva vidare i andra människors drömmar och fantasier – ett bortslarvat verk är för alltid dött.” Jag blev därför besviken när beskedet kom att en annan kanal (Starz) har tagit över ”Three Women” och ska trycka ut avsnitten trots allt.

 

Det finns dock fortfarande visst hopp om ”The Idol”, som ska sändas på HBO i år. Serien har fått massiv kritik redan innan premiären, vissa kräver att den ska stoppas, och i nuläget finns inget datum satt för när den faktiskt når tittarna.

Vilken dröm, vilken välgärning det vore, om den fick förbli ett mysterium. Ett aldrig visat verk. Det är någonting! Då kanske jag fortsätter prenumerera.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.