Beijmo går till angrepp i stället för att svara

Jack Werner bemöter kritiken – Mattias Beijmo ger slutreplik

Jack Werner, journalist och debattör, svarar Mattias Beijmo om den ersättning som Källkritikbyrån får från Facebook.

Källkritikbyrån är, liksom AFP, AP, Reuters och ytterligare ett stort antal av världens IFCN-anslutna faktagranskare, med i Facebooks faktagranskarprogram. Det är ett sätt att nå ut till de som ser falska påståenden i sitt flöde, men som annars antagligen inte skulle ha hittat fram till granskande journalistik om påståendet.

Att faktagranskarna ersätts för sin arbetsinsats är ingen hemlighet, utan finns öppet redovisat. Inte heller diskussionen om detta samarbete är ny utan har pågått ända sedan det lanserades. Källkritikbyråns journalistik är självständig, men jag tycker det är bra att den kritiska debatten fortgår: mediegranskning är alltid av värde, särskilt i tider av omdaning. Mattias Beijmo får gärna peka ut de publiceringar där han tycker vi brustit.


Beijmo antyder att jag är Facebooks ”lobbyist”. Utgångspunkten för hans beskrivning av mina ”illa underbyggda åsikter” och mitt ”idoga rentvättande av sociala mediers roll i samhället” är en text i SvD om en stor studie som visat att påverkanskampanjer på Twitter har liten effekt när det kommer till att få folk att ändra sina åsikter. Hur detta hänger ihop med Facebooks faktagranskarprogram är oklart.

Jag har däremot tidigare, och även i SvD-artikeln, rest frågor om det underlag Beijmo haft när han dragit långtgående slutsatser om hur den svenska valrörelsen manipuleras på Twitter. Det är tråkigt att Beijmo hellre än att besvara dessa går till personangrepp. Jag hade gärna diskuterat sociala medier-företagens handel och vandel med honom, så som jag gjort under hela min karriär, till exempel 2016 då Facebook vägrade låta sig intervjuas av mig eftersom jag bedömdes ”för påläst”.
Jack Werner


SVAR DIREKT Ta inte emot pengar av den du granskar

Den som vill seriöst granska, skildra och kommentera tech- och sociala medieföretagen, bör undvika att ta emot deras pengar. Punkt. Det verkar de flesta av landets journalister hålla med om; listan över de svenska publicister som är partners med Facebooks ägarbolag Meta, innehåller ett enda namn: Källkritikbyrån.

Exempel på relativiserandet och försvaret av sociala medier saknas inte: Redan 2019 kritiserade Werner medier som skildrade hat på Facebook. Så när han försökte misskreditera den internationellt erkände experten Alberto Escorcias granskning av moderaternas trollarmé, är det i pilens riktning.
Mattias Beijmo

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.