Ingen människa vill köpa en knäpptyst bil

Elfordonens ljud är en ynkedom av imiterade rytande V8:or eller klena elektroniska pip

Eltankande BMW.

Även frånvaron av ljud kan provocera ljudpolisen i dig. Jag menar när vi ställs inför förbisusande elbilar och elcyklar, tysta övergångsställen, stumma vardagsprylar som kylskåp och säkringsskåp. I de flesta fall förväntas ett kommunikativt okej-ljud, helst både inspirerande och informativt.

Ta bilindustrin, där har man länge konstruerat dörrar och andra rörliga detaljer för att tillmötesgå bilens och bilistens image. Ingen människa köper nämligen en knäpptyst bil, tvärtemot vad reklamen vill få oss att tro. En ljudlös bil är livsfarlig i trafiken. Tänk att du står vid ett gathörn och förbi susar ett föremål med samma ljud som ett segelflygplan eller en elvisp!


I dag försöker bilindustrin bygga bort egenheterna i ljuden så att en dyr bil ska låta som ett kassaskåp utanpå och ett litet konferensrum inuti. Ljuden från en BMW ska alltså indikera klass och status. Inget surrande, plinkande, dunsande, skrapande, skärande, smällande av vibrerande detaljer.

Men elbilen, problembarnet. Från och med den 1 juli 2019 trädde en ny EU-förordning i kraft som kräver att alla el- och hybridbilar som säljs i Europa ska vara försedda med ett ljud när bilen är i rörelse.


Däremot kan elbilar och sparkcyklar inte låta precis hur som helst, utan ljudet måste utformas på ett så kallat arteget sätt (passa prylen). Det bör alltså indikera ett fordon av jämförbar storlek som är utrustad med något slags motor.

De ljud jag hört hittills är verkligen en ynkedom av imiterade motorljud från rytande V8:or och klena elektroniska pip som lätt kan förväxlas med stegräknare och Ica:s självscanning.

Även billjud kan ju precis som andra vardagsljud antas passa olika personligheter och smaker: reserverade-färgstarka, intensiva-subtila, kalla-varma, sensuella-hårda, moderna-traditionella och så vidare.

Så egentligen borde elfordonet vara ett himmelrike för en fantasifull fordonsakustiker som vill ersätta frånvaron av motorljud med målande boppelboppel, blubelitsblubelits, shooka-swish-kish, flimmeryflimmery, zammandassah, glubamurk, mooveroomer, ramanash-ljud.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 990 kr

LADDBOXBOLAGET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

11 955 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 995 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

21 995 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

6 948 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 095 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

1 499 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 990 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Copper SB

5 266 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

ELGIGANTEN

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

6 464 kr

JULA

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 999 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

EVIFY

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

6 890 kr

EVIFY

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 995 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 495 kr

SENETIC

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 433 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

32 783 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex

5 495 kr

COMPUTERSALG

DEFA eMove Mode 2

3 475 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln