Så genant, kultureliten

Pinsamt att se kulturjournalister googla nobelpristagaren i direktsändning

Kazuo Ishiguro, 2017 års vinnare av Nobelpriset i litteratur.

Äntligen!

Utropade jag inte när Sara Danius förkunnade att Kazuo Ishiguro tilldelats årets Nobelpris i litteratur, men jag kan eventuellt ha gjort en lite pinsam segergest. För det är lätt att bli självgott belåten när man har koll på vinnaren i förväg. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om mina kollegor på Aftonbladet, det var genant att se mina annars så pålästa medarbetare famla efter orden och googla i direktsändning.

Hallå, liksom, har ni inte läst eller sett den stringenta men känsloladdade Återstoden av dagen (filmad 1993 med Emma Thompson och Anthony Hopkins)? Har ni inte läst eller sett den förtjusande framtidsdystopin Never let me go (filmad 2010 med Keira Knightley och Carey Mulligan)?  


Jag tror helt enkelt att Kazuo Ishiguro har flugit under radarn för många för att han hamnat i ett kulturellt mellanskikt. Han är inte Dan Brown, men inte heller Tranströmer

Jag skulle ändå närmast jämföra Kazuo Ishiguros utmärkelse med Alice Munros 2013. Både den japanfödde engelsmannen och den kanadensiska novellförfattaren hade före utnämningen en gedigen läsekrets över stora delar av världen. Deras böcker är lätta att hitta i de flesta västerländska boklådor, och delar av bådas produktion har filmatiserats.

Akademin har valt att belöna en bestseller-författare vars böcker redan innan klockan 13 torsdagen den 5:e oktober 2017 låg framme på rekommendationsbordet i bokhandeln. En författare som nosar på populärkulturella genrer som sci fi och fantasy.

Är det rätt val? Ja, om inte annat för att landets Kulturredaktioner äntligen får upp ögonen för ett intressant och populärt författarskap.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.