Därför sparkade vi inte Kringlan tidigare

Åsa Linderborg om att hennes tålamod tog slut

Åsa Linderborg, kulturchef Aftonbladet

Jag har fått frågan varför Aftonbladet Kultur inte har brutit med Kristoffer ”Kringlan” Svensson tidigare, varför väntade ni så länge? Det finns flera svar.

Det första skälet är att vi bara ansvarar för satirpodden Lilla Drevet, och inte för Kringlans twitterkonto.

Det andra är att Kringlan är just satiriker och med såna har man större tålamod – ibland alldeles för stort.

Det tredje är att jag är skittrött på alla moralister som vill stoppa allting. Jag tillhör inte dem som anser att humorn alltid i alla lägen bara får slå uppåt. Det blir outhärdligt om vi aldrig får vara grova, plumpa, låga, tarvliga, barnsliga.

Det fjärde är att Twitter är ett rövhål till ställe och särskilt för narcissister som där måste blotta sina mest primitiva drag för att tränga igenom. Orden devalveras, man tar inte nåt som sägs på allvar. Den som hänger för mycket på Twitter blir korkad till slut.

Det femte är att jag personligen är så luttrad av allt som påstås och skämtas/”skämtas” om mig, att jag inte längre reagerar. Men det finns gränser även för den mest förhärdade, och den går när Kringlan hotar en kollega med stryk. Men jag borde reagera även för egen del.

Jag skäms över att jag blivit så hårdhudad.

När jag visar att jag tål vad som helst, så sviker jag andra kvinnor som också drabbas av manliga fantasier om sexuellt våld. Och sanningen är ju den, att jag inte är så oberörd som jag låtsas.

För det klart att det gör nåt med mig när Kringlan säger i en podd – inte Lilla drevet, så klart, utan en av de fjunigare varianterna som finns överallt – att han ska munknulla mig så jag kvävs och sen spruta mig i munnen.

När Kringlan säger att han ska slå sönder min fitta med en yxa, låter han precis som vilket troll som helst. Skillnaden är att högerextremisterna kan tänkas göra det på riktigt, medan Kringlan bara står i en radiostudio och lallar. Men skillnaden är också att trollen gör det anonymt – de döljer sitt namn. Kringlan gör det i offentligheten – han gör sig ett namn.

Jag vet inte vad som är värst.

I podstudion är Kringlan flankerad av ett par yngre män som hö hö-ar upphetsat när Kringlan berättar om allt han vill göra med mig och med Expressens skribent Victor Malm, för de fattar, att det här kan bli deras mediala genombrott. De har fått in en sån där typ i studion som säger det som ingen annan vågar, och ja, det blir ”bra radio” även om det som sägs är brottsligt.

De myser över att Kringlan är full i studion, och det hör man att han är, och här, just i denna passage får jag brottas med mig själv att inte tycka synd om honom så som jag alltid har gjort med alla män som super ner sig på arslet. Han är inte nykter, okej, det är en förklaring men det är inget försvar. Alla som tar sig en bläcka och spårar ur, säger inte såna saker som Kringlan. De flesta människor är anständiga oavsett promillehalt.

Visst är det läge att diskutera samtalstonen på Twitter. Och i poddar, denna bedrägliga intimitetsoffentlighet, där man låtsas att allt som sägs är mellan skål och vägg. Och visst måste vi göra processen kort med män som förnedrar kvinnor genom att få allas blickar att riktas mot våra underliv, som ska knullas brutalt och sen förstöras.

Jag vill bara inte att Kringlans urspårning ska lägga en strypsnara på all humor som vågar lite mer än lördagsunderhållningen på SVT. Och jag vill inte att det här ska drabba alla medlemmar i Lilla Drevet.

Lilla Drevet är en av Aftonbladet Kulturs stoltaste publiceringar, och den satirpodden är helt frikopplad Kringlans privata aktiviteter på sociala medier.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln